بررودکریز
بررودکریز

بررودکریز

اربعین حسینی تسلیت باد

 
 

 

 

 

باز در جان جهان یکسره غوغاست حسین
این چه شوری ست که از یاد تو برپاست حسین
این چه رازی ست که صد شعله فرو مرد و هنوز
روشن از داغ تو ظلمت کده ماست حسین

 

اربعین حسینی تسلیت باد

 

 

اربعین حسینی تسلیت باد

 

 

متن تسلیت اربعین حسینی

 

 

اصل عدالت اجتماعی در مدیریت اسلامی و شاخص های آن

 

رفیع الدین اسماعیلی

اصل عدالت اجتماعی در مدیریت اسلامی

 

و شاخص های آن

 

 

15232472745566969494.jpg;

 

 

 

خبرگزاری فارس: اصل عدالت اجتماعی در مدیریت اسلامی و شاخص های آن

دین مبین اسلام به عنوان آخرین دین، تحقق عدالت اجتماعی را سرلوحه اهداف خود قرار داده است و از آن روست که می بینیم آیات بسیاری پیرامون عدالت و واژه ‏های مترادف و متضاد آن وجود دارد.

چکیده:

عدالت در اسلام، از زیربنایی ترین مفاهیمی است که تحقق عینی آن در جامعه، از مهمترین اهداف اجتماعی و سیاسی این دین ذکر شده است. غالب مکاتب و نظریه‏ ها و نظام های سیاسی سعی نموده ‏اند به طور نظری و عملی خویش را متصف به آن وانمود کنند. همه انبیای الهی برای تحقق این اصل مبعوث شده اند.دین مبین اسلام هم به عنوان آخرین دین، تحقق عدالت اجتماعی را سرلوحه اهداف خود قرار داده است و از آن روست که می بینیم آیات بسیاری پیرامون عدالت و واژه ‏های مترادف و متضاد آن وجود دارد؛ به گونه ای که امام علی(ع) در کلامی قرآن را سخنگوی عدالت می نامند. [1] در این تحقیق تلاش شده است عدالت اجتماعی را که از اهمیت فوق العاده ای در مدیریت اسلامی برخوردار است بررسی و ابعاد و شاخص های آن ، با مراجعه به منابع دینی استخراج شود.

[1] هو (القرآن) النّاطق بسنّة العدل. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 110

نویسنده:

رفیع الدین اسماعیلی: دانشجوی دکتری تبلیغ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (ع)

ماهنامه معرفت سال بیستم شماره 171 اسفند 1390

 

 

 

بازنمایی الگوی شخصیتی مرد در سینمای پس از انقلاب و تطبیق آن با معیار های فرهنگ اسلامی ایرانی

 

پژوهشگر: رفیع الدین اسماعیلی کریزی

 

15232472745566969494.jpg;

 

 

 

 

بازنمایی الگوی شخصیتی مرد در سینمای

 

پس از انقلاب و تطبیق آن با معیار های

 

 

 

فرهنگ اسلامی ایرانی

 

یکی از بهترین شاخص‌ها در ارزیابی عملکرد فرهنگی یک نظام الگو‌هایی است که هر نظام یا فرهنگی از طریق تولیدات فرهنگی مثل سینما ارائه می‌دهد. تلقی هر فرهنگ، از شخصیت زن و مرد در تولیدات فرهنگی و خصوصا سینما یکی از بهترین شاخص‌ها در ارزیابی عملکرد فرهنگی آن نظام به حساب می‌آید.سینما به عنوان یکی از مهمترین رسانه‌های مدرن در عصر حاضر علاوه بر اینکه به بازنمایی جامعه می‌پردازد، خود نیز الگوهایی را به جامعه ارائه می‌دهد. بسیاری از فیلم‌های سینمایی خواه آشکار، خواه نهان مملو از گفتمان‌های جنسیتی است. سینما باید بر اساس خاستگاه و مبانی برگرفته از فرهنگ اسلامی- ایرانی به ارائه الگوی مناسب از شخصیت زن و مرد بپردازد. بر این اساس تلاش شده است ویژگی‌های شخصیت مرد در سینما، با الگوی شخصیتی مرد در فرهنگ اسلامی_ایرانی تطبیق داده شود. جهت بازنمایی شخصیت مرد در سینما با روش نشانه شناسی به بررسی چهار فیلم پس از انقلاب پرداخته شده است. در این پژوهش تلاش شده است تا از «تحلیل روایت» که جزء روش‌های نشانه شناسی است در راستای غنی شدن کار پژوهشی خود و مشخص شدن سیر روایت فیلم، و از روش«تحلیل رمزگانِ» جان فیسک جهت معلوم کردن لایه‌های مختلف معانی رمزگذاری شده در فیلم‌ها استفاده شود. در تحلیل روایت به پنج عنصر اصلی فیلم شامل: پاره ابتدایی، نیروی تخریب کننده، پاره میانی، نیروی سامان دهنده، پاره انتهایی اشاره شده و در تحلیل رمزگان سه رمزگان مهم شامل «رمزگان اجتماعی»، «رمزگان فنی»، «رمزگان ایدئولوژیک» توضیح داده شده است و عناصر مختلف این رمزگان جهت واکاوی معانی پنهان فیلم به کار رفته است. در ادامه با بررسی منابع اسلامی، آیات و روایات شناسایی، استخراج و دسته بندی شد که بتوان ادعا کرد مرد در متون اسلامی از این ویژگی‌ها برخوردار می‌باشد. همچنین اشعار سعدی به عنوان نمونه‌ای از فرهنگ ایرانی بررسی شده است. در پایان نتیجه گرفته شده است که اکثر فیلم‌های سینمایی بررسی شده با معیار‌های فرهنگ اسلامی- ایرانی مطابقت ندارد و الگو‌های غیر خودی در آنها بسیار تاثیر گذار بوده است و اکثر فیلم ها تحت تاثیر رویکرد‌های فمینیستی در ایران می‌باشند.


برچسب‌ها: بازنمایی الگوی شخصیتی مرد در سینمای پس از انقلاب و
[ یکشنبه سی ام آبان ۱۳۹۵ ] [ 17:2 ] [ احمد ] [ نظر بدهید ]