بررودکریز
بررودکریز

بررودکریز

تاریخ اماکن مکه ومدینه(15): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی

تاریخ اماکن مکه ومدینه(15): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی
 
 

پوشش کعبه به روایتی دیگر

 

 

 

 

 

روایت دیگری در مورد پوشش کعبه چنین آورده است که پس از اسلام : رسول الله ص) بر آن جامه ای  یمنی افکند وابوبکر وعمر وعثمان از کتان مصری برای آن پوشش قراردادند  .و عثمان برای آن دو کسوت آورد یکی از کتان مصری ودیگری از دیبا ،یعنی در زمان عثمان از دونوع کسوت برای پوشش خانه خدا استفاده شد ،ومأمون فرمان داد از دیبای سفید جامه افکندند وسه بار این کار تکرار شد ومعاویه هر سال دو کسوت بر کعبه می پوشید یکی روز ترویه از دیبا ویکی در روز عاشورا از کتان مصری ، وعمر فرمان داد هر سال کسوت کعبه را به میان حاجیان تقسیم کنند.[1]  

نحوه تعویض در زمان پیامبرص)

نحوه تعویض پرده خانه خدا  در زمان  پیامبر ص) این طور نقل شده است که پس پایان سال قمری واتمام مراسم پر فیض حج وبرگشت حجاج به موطن خویش وخلوت شدن مکه وحرم امن الهی روز دهم سال نو ، رسول ص)خطبه ای ایراد کرد وفرمود این روز عاشورا است روزی است که سال در آن پایان می پذیرد وجامه بیت الله تعویض می شود ،ومعمول بود که پس از رفتن حجاج از مکه روز عاشورا بر کعبه پرده نو آویزان می کردند اما به روز گار بنی هاشم روز هشتم ذیحجه پوششها ی دیبا بر آن می آویختند  که مردم شکوه وزیبائی آنرا ببنند سپس روز عاشوراپوشش اصلی را می آویختند.[2]

تحریف تاریخ نسبت  به امام علی ع) درمورد پوشش کعبه                       

 یکی از کارهای خطرناک ومرموز وهابیان تحریف تاریخ ودستکاری در متن روایات برای از بین بردن فضائل اهل بیت ع) است ، همان طور که حدیث معروف ثقلین که در منابع اهل سنت به صورت  فراوان آورده شده است که  پیامبرص ) فرمودند : من از بین شما  می روم ودوشئی گران بها را در بین شما به امانت می گذارم ،یکی کتاب خدایعنی قرآن ،ودیگری اهل بیتم ع) را ، لکن وهابیت بجای کلمه اهل بیتم ع)، کلمه سنتم را نوشته اند، در ادامه تحریفات وتلاش در جهت محو آثار اهل بیت ع)  نسبت به تعویض پرده کعبه چنین نوشته اند: پس از فتح مکه ودخول پیامبر ص) به مکه پرده کعبه بوسیله شعله ور شدن آتشی که دست خانمی بود ومی خواست پرده را خوشبو کند آتش  گرفت ،دستور دادند پوششی از پارچه یمانی بر کعبه انداخته شد ، وخلفای اول ودوم وسوم نیز به تبعیت از پیامبر ص) باقماش یمانی پوشش دادند لکن خلیفه چهارم بعلت اشتغال به جنگ موفق نشد به پوشش کعبه اقدام نماید.(کتاب تهیه شده توسط حکومت سعودی که در جده توزیع می شد.) درحالی که ، امیر المومنین ع) در دوران خلافت هر سال جامه ای ازعراق می فرستاد .وابن بطوطه می گوید بعدا، از یک نوع دیبا از شوشتر خوزستان ایران تهیه وفرستاده می شد.

کارگاه جدید

 هما ن طور که بیان شد پوشش کعبه از بدو تاریخ  مورد توجه  انبیا ء واولیاء الهی ،ومردم بوده است وهمیشه تلاش می کرده اند تابهترین پارچه های موجود دنیا را برای پوشش آن استفاده کنند ، ودر هر گوشه ای از جهان اسلام که صنعت نساجی از رونق بیشتری برخوردار بود ازقبیل ،یمن ،مصر ، شوشتر خوزستان وامثال آن ، نقش مهم تری را در این ، امر بزرگ ملی، مذهبی ایفاء می کردند ،لکن در قرن حاضر پس از تحول صنعتی وماشینی شدن منسوجات ،حکومت عربستان جهت خود کفائی در این امر مهم اقدام به تأسیس ، کارگاه پوشش کعبه درخارج شهر مکه جاده قدیم مدینه نرسیده به مسجد حدیبیه نمود ،واین مؤسسه ،  از سال 1384 هجری قمری آغاز شده واکنون در زمینی به مساحت  صدهزار متر مربع می باشد ،جامه از 54قطعه تهیه  می شود ،طول هر قطعه 14متر وپهنای آن 95سانتی متر مساحت کلی پرده 2650  متر مربع ، کمر بند آن از 16 قطعه ومحیط آن 45 متر وپهنا 95 سانتی متر است ، در هر سال جهت  تهیه پرده  مقدار  670 کیلو گرم ابریشم سفید با720  کیلو رنگ مشکی وبا شیوه های علمی خاص  آمیخته بطوریکه رنگ آن یک سال در برابر  آفتاب مکه دوام می آورد ، کمر بند وپرده دروازه کعبه رشته های نقره ای وطلا  فام نیاز دارد که وزن آن 120 کیلو گرم است ، کسوه کعبه دارای روپوشی است ظاهری وداخلی وهزینه آن جمعا هفده میلیون ریال سعودی است ،[3]

 

[1] - حجاز در صدر اسلام ص461

 2- تاریخ آثار مکه ومدینه ص 95

 

 

[3] - میقات ، ش، ص، 88


 
 

  دوشنبه بیست و پنجم مرداد ۱۳۹۵

تاریخ اماکن مکه ومدینه(14): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی


تاریخ اماکن مکه ومدینه(14): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی

چراکعبه بیت الله الحرام نامیده شده




یکی دیگر از معانی کعبه، بیت الله الحرام است راوی می گوید از امام صادق ع) سؤال کردم که : چرا خانه خدارا بیت الله الحرام می گویند ؟ امام ع) فرمودند: به علت اینکه حرام است بر مشرکین به آن داخل شوند.[1]

ساختمان بلندتر از کعبه

ادب اقتضا می کند ، مردم مکه مکرمه، خصوصا ساکنین و مجاورین حرم و مسجدالحرام از هر جهت ، احترام آن را حفظ کرده وحتی ساختمان ها ی خود را بلند تر از کعبه بنا نکنند ، در این رابطه از امام باقر ع) روایت شده است که فرمودند : برای کسی شایسته نیست ، ساختمان خودش را بلند تر از کعبه بنا کند. [2]

پوشش کعبه

یکی از موارد مهم وتاریخی پوشش کعبه است ، واین که پس از تأسیس خانه خدا روی کره زمین چه کسی برای اولین بار، بر آن پوشش قرار داد ، در روایات آمده است : اولین کسی که خانه را جامه نمود حضرت آدم ع)باپیراهن موئی بود، بعد حضرت ابراهیم ع) وحضرت اسماعیل ع) بالیف خرما وبافته های همسر اسماعیل وقبیله او سپس تبع باپیراهن پوستی بعد جانشین او ابوبکر اسعد باپارچه هائی که باسیم های نقره بافته می شد. بعد سلیمان باپارچه قبطی وبعد قصی جد اعلی پیامبر ص) (پوششی برای کعبه تهیه می کرد ) وگفته اند قبل از اسلام جهت کسب افتخار در هر سال یک قبیله از مردم مکه باعباها ی مختلف رنگارنگ اقدام به این کار می کردند.بعد از ظهور اسلام پیامبر ص) باقماش یمانی بعد از آن امیر المومنین ع) در دوران خلافت هر سال جامه ای ازعراق می فرستاد .وابن بطوطه می گوید بعدا، از یک نوع دیبا از شوشتر خوزستان ایران ،واز زمان دولت عثمانی از مصر تهیه می شد وموقوفات فراوانی نیز دارد ،ودرعصر حاضر، هر سال پارچه گرانبها ونفیسی از ابریشم مشکی تهیه می شود ودر روز دهم ذی حجه صبح طی مراسمی تعویض می گردد ، وپوشش قبلی تکه ،وبین سران کشور ها تقسیم می شود.[3]



[1] - قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع لِمَ سُمِّیَ بَیْتُ اللَّهِ الْحَرَامَ قَالَ لِأَنَّهُ حُرِّمَ عَلَى الْمُشْرِکِینَأَنْ یَدْخُلُوهُ .همان ح 20

[2] - عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ لَا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ أَنْ یَرْفَعَ بِنَاءَهُ فَوْقَ الْکَعْبَةِ . همان

[3] - راهنمای حرمین ج1ص153

تصاویرکمتردیده شده حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی

تصاویرکمتردیده شده حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی















































منزل حضرت امام خمینی رحمت الله علیه درداخل کوچه نزدیک حرم مطهر حضرت امام علی علیه السلام،  نجف اشرف














































تاریخ اماکن مکه ومدینه(13): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی  baghdasht1.blogfa.com 
تاریخ اماکن مکه ومدینه(13): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی  چرا کعبه را کعبه  نامیده اند 
B   اسامی  بسیاری از اشیاء وموجودات، عوامل طبیعی،اماکن تاریخی ومذهبی،  نا شی از نوع فرهنگ ،زبان ، ادبیات ،منطقه جغرافیائی،آداب ورسوم مردم است لکن برخی از اسامی توسط خداوند تبارک وتعالی تعیین گردیده است و دارای حکمت وفلسفه خاص خودش می باشد ، هرچند برای ما مجهول باشد ، جهت رفع ابهام در مسائل مختلف باب پرسش وپاسخ  بر روی همگان گشوده است ، آزادی بیان، وابراز عقیده، در اسلام طوری است ، که حتی غیر مسلمین به محضر نبی گرامی اسلام ص) می رسیدند وبه بحث وتبادل نظر می پرداختند ، وپاسخ های خود را دریافت می کردند ،هما ن طور که : ( فرد ی  یهودی از پیامبر اکرم ص) سؤال کرد ، چرا کعبه را کعبه نامیده اند ؟) پیامبر ص) فرمودند : بعلت اینکه کعبه وسط دنیا است .[1]  در ادامه پرسش فوق فر دیگری از امام صادق ع) درمورد علت نام گذاری کعبه سؤال می کند، که چرا خانه خدا کعبه نامیده شده است ، امام ع) فرمودند: چون مربع است . بعد سؤال شد که  چرا مربع است ، فرمودند ع) : چون در مقابل عرش خدا قرار گرفته وعرش خدا مربع است ، سائل پر سید : چرا عرش خداوند مربع است . امام ع ) فرمودند : به علت اینکه کلماتی که اسلام بر آنها بنا شده است چهار تا است : سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اکبر[2] . البته این پاسخ ها باهم تناقضی ندارد وقابل جمع است زیراهریک از آنها در موقعیت خاصی سؤال شده است وپاسخ متناسب ارائه گردیده است، و علت نام گذاری کعبه می تواند هم مربع بودن وهم وسط دنیا بودن باشد  چرا کعبه بیت عتیق نامیده شده  یکی از اسامی کعبه، بیت العتیق است ، عتیق به معنای  آزاد شده آمده است وعتق رقبه هم که می گویند یعنی آزاد کردن بنده ، وبه معنای قدیمی نیز بیان شده است واز این جهت به اشیا ء قدیمی وکهنه عتیقه می گویند، در این رابطه راوی از امام باقر ع) سِؤال  می کند ، که چراکعبه را بیت عتیق می نامند ؟ امام ع) فرمودند : به علت اینکه آن خانه حر، است وآزاد شده است از مالکیت مردم ، وکسی مالک آن نمی شود.[3]  و روایت دیگر ی از امام صادق ع)  ناظر به معنای دوم است که فرمودند ع)







































تاریخ اماکن مکه ومدینه(13): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی

تاریخ اماکن مکه ومدینه(13): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی

 

 چرا کعبه را کعبه  نامیده اند

 

 

 

 

 

 

    اسامی  بسیاری از اشیاء وموجودات، عوامل طبیعی،اماکن تاریخی ومذهبی،  نا شی از نوع فرهنگ ،زبان ، ادبیات ،منطقه جغرافیائی،آداب ورسوم مردم است لکن برخی از اسامی توسط خداوند تبارک وتعالی تعیین گردیده است و دارای حکمت وفلسفه خاص خودش می باشد ، هرچند برای ما مجهول باشد ، جهت رفع ابهام در مسائل مختلف باب پرسش وپاسخ  بر روی همگان گشوده است ، آزادی بیان، وابراز عقیده، در اسلام طوری است ، که حتی غیر مسلمین به محضر نبی گرامی اسلام ص) می رسیدند وبه بحث وتبادل نظر می پرداختند ، وپاسخ های خود را دریافت می کردند ،هما ن طور که :   ( فرد ی  یهودی از پیامبر اکرم ص) سؤال کرد ، چرا کعبه را کعبه نامیده اند ؟) پیامبر ص) فرمودند : بعلت اینکه کعبه وسط دنیا است .[1]  در ادامه پرسش فوق فر دیگری از امام صادق ع) درمورد علت نام گذاری کعبه سؤال می کند، که چرا خانه خدا کعبه نامیده شده است ، امام ع) فرمودند: چون مربع است . بعد سؤال شد که  چرا مربع است ، فرمودند ع) : چون در مقابل عرش خدا قرار گرفته وعرش خدا مربع است ، سائل پر سید : چرا عرش خداوند مربع است . امام ع ) فرمودند : به علت اینکه کلماتی که اسلام بر آنها بنا شده است چهار تا است : سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اکبر[2] . البته این پاسخ ها باهم تناقضی ندارد وقابل جمع است زیراهریک از آنها در موقعیت خاصی سؤال شده است وپاسخ متناسب ارائه گردیده است، و علت نام گذاری کعبه می تواند هم مربع بودن وهم وسط دنیا بودن باشد

 چرا کعبه بیت عتیق نامیده شده

  یکی از اسامی کعبه، بیت العتیق است ، عتیق به معنای  آزاد شده آمده است وعتق رقبه هم که می گویند یعنی آزاد کردن بنده ، وبه معنای قدیمی نیز بیان شده است واز این جهت به اشیا ء قدیمی وکهنه عتیقه می گویند، در این رابطه راوی از امام باقر ع) سِؤال  می کند  ، که چراکعبه را بیت عتیق می نامند ؟ امام ع) فرمودند : به علت اینکه آن خانه حر، است وآزاد شده است از مالکیت مردم ، وکسی مالک آن نمی شود.[3]  

 و روایت دیگر ی از امام صادق ع)  ناظر به معنای دوم است که فرمودند ع)" : این خانه بیت عتیق نامیده شده است ، به علت اینکه از غرق آزاد ودر امان ماند ه است وحرم نیز با او از غرق در امان ماند ه وآب از وی دفع شده است . (در طوفان نوح غرق نشده)[4]

 

[1] -(عن ) رَسُولِ اللَّهِ ص)  قَالَ لَهُ أَحَدُهُمْ لِأَیِّ شَیْ‏ءٍ سُمِّیَتِ الْکَعْبَةُ کَعْبَةً فَقَالَ النَّبِیُّ ص لِأَنَّهَا وَسَطُ الدُّنْیَا . پیشین ص 57 ح 8

2- رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّیَتِ الْکَعْبَةُ قَالَ لِأَنَّهَا مُرَبَّعَةٌ فَقِیلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَتْ مُرَبَّعَةً قَالَ لِأَنَّهَا بِحِذَاءِ الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِیلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ بَیْتُ الْمَعْمُورِ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّهُ بِحِذَاءِ الْعَرْشِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِیلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْعَرْشُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّ الْکَلِمَاتِ الَّتِی بُنِیَ عَلَیْهَا الْإِسْلَامُ أَرْبَعٌ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ. همان ح 9

[2]

[3] - عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ لِمَ سُمِّیَ الْبَیْتُ الْعَتِیقَ قَالَ لِأَنَّهُ بَیْتٌ حُرٌّ عَتِیقٌ مِنَ النَّاسِ وَ لَمْ یَمْلِکْهُ أَحَدٌ .همان ص 59 ح 16

[4] - ُ عن ابی عبد الله  ع )  قال : انما سمی  الْبَیْتُ الْعَتِیقَ لِأَنَّهُ أُعْتِقَ مِنَ الْغَرَقِ وَ أُعْتِقَ الْحَرَمُ مَعَهُ کُفَّ عَنْهُ الْمَاءُ .همان ص 59 ح 18

 

رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا(ع)

کد خبر: ۳۶۸۷۴۶
۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
 
 
 

رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا(ع) 

 
تصویر ویژه از رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا علیه السلام.
 خبرگزاری ایسنا: تصویر ویژه از رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا علیه السلام.٩٠/۶/۲۳
 
 رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا(ع)
 
برترینها