تصاویری ویژه گرامیداشت هفته دفاع مقدس…
به گزارش گلستان بلاگ،وب سایت «مهدویت» نوشت:
در۳۱شهریور سال ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق که در پی ایجاد تشنج در منطقه بود و قصد داشت معاهده ۱۹۷۵
الجزایر را زیر پا بگذارد با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی
ایران جنگ ناجوانمردانه ای را علیه کشورمان آغاز کرد، که تنها آغاز جنگ
با او بود ، چراکه در این راه بسیاری از کشور های غربی به کمک این رژیم
شتافتند و ضربه زدن به نظام اسلامی ایران را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار
دادند . صدام حسین رئیس جمهور عراق ، قبل از آغاز رسمی جنگ با ظاهر شدن در
برابر دوربین های تلویزیون عراق قرار داد ۱۹۷۵را پاره و عملا آن را بطور یک جانبه فسخ کرد . البته تحرکات نظامی عراق علیه ایران از سال ۱۳۵۸
آغاز شده بود و لیکن این تحرکات در ابتدا ضعیف بود . بروز حوادثی چون
تصرف سفارت آمریکا درتهران به دست دانشجویان پیرو خط امام ، شکست حمله
نظامی آمریکا در طبس که برای آزاد سازی گروگانها انجام گرفته بود ، روی
کار آمدن صدام حسین در عراق و روحیه قدرت طلبی و سلطه گری او به منظور
کسب امتیازات از دست داده در قرارداد ۱۹۷۵و
نیز دستگیری و اعدام آیت الله محمد باقر صدر از جمله عوامل و حوادثی بود
که رژیم بعثی را برآن داشت تا به جمهوری اسلامی ایران حمله کند . لازم به
ذکر است تجاوزات صدام حسین در شش ماهه اول سال ۱۳۵۹
روند یکسانی نداشت، بلکه از زمان قطع رابطه آمریکا با ایران تا آستانه
کودتای نوژه ، روبه شدت نهاد . تجاوزات عراق طی سه دهه شهریور، روند
تصاعدی به خود گرفت . به گونه ای که در شانزدهم شهریور همان سال ، منطقه
خان لیلی به تصرف ارتش عراق در آمد و چند روز بعد نیز منطقه میمک و پس از
آن برخی ارتفاعات و پاسگاههای داخلی به اشغال دشمن بعثی در آمدند . در این
دوره بسیاری از جوانان کشور اسلامی در گروهها و دسته های مختلف به سمت
جبهه های دفاع مقدس شتافتند و یاریگر برادران ارتشی و سپاهی خود شدند .
بسیاری از مورخان دفاع مقدس ، تاریخ جنگ را به دو دوره عمده تقسیم می کنند :
دوره اول ازسی و یکم شهریور تا آزادی خرمشهر ،و دوره دوم از آزادی
خرمشهر تا پایان جنگ؛ در دوره نخست دشمن پس از ارزیابی غلط از اوضاع ایران
اسلامی و عدم شناخت از پشتوانه های مردمی ، اقدام به تهاجمی همه جانبه
علیه ایران کرد و تا اندازه ای توانست در خاک ایران اسلامی نفوذ کند، اما
با حضور نیروهای مدافع انقلاب اسلامی ، دشمن زمین گیر شد و پس از برکناری
عناصر غیرمومن به انقلاب اسلامی ، امکان حضور نیروهای مردمی در جبهه ها
فراهم شد . با این برتری نظامی، ابتکار عمل در دست نیروهای خودی قرار گرفت و
طی یک سلسله عملیات، خرمشهر در سوم خرداد 1361 در عملیات بیت المقدس
آزاد شد.
دوره دوم دفاع مقدس نیز زمانی ادامه یافت که دشمنان اسلام درجستجوی راه
هایی جهت مهار قدرت رزمندگان اسلام بودند. در این دوره شاهد حضور فعالیت
قدرتهای خارجی در صحنه مستقیم نبرد و تلاشهای گسترده اقتصادی و سیاسی برای
مهار نظامی ایران بودیم . این امر در حالی صورت می پذیرفت که دشمن
منفعلانه با یک تغییر خط مشی شتابزده، شعار صلح را محور ادعاهای خویش قرار
داده و عمده نیروهایش به پشت مرزهای بین المللی رانده شده بودند . پس از
گذشت 8 سال، جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ بیست و
نهم مرداد ۱۳۶۷
ه ش پایان یافت. سازمان ملل متحد پس از چند سال از اتمام جنگ، عراق را به
عنوان کشور تجاوزگر اعلام کرد و این کشور را ملزم به پرداخت غرامت به
ایران ساخت . در این جنگ قشر های مختلف مردم از پیر، میانسال و جوان
گرفته تا تحصیلکرده ، بی سواد و...دست به خلق حماسه هایی جاودانه زدند که
در تاریخ ایران مثال زدنی است . یاد و خاطره شهیدان هشت سال دفاع مقدس
گرامی و جاودانه باد.
31شهریور؛ آغاز هفته دفاع مقدس
۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
31 شهریور؛ آغاز هفته دفاع مقدس
مقدمه
آن روزها نام و نان بهایی نداشت و آنچه میدان دار بود، قیام بود و عروج. آن روزها ماندن بی معنا بود و مردن در بستر، ننگی بزرگ. آن روزها شهادت، شاهراهی به وسعت افق داشت. آن روزها فاصله خاک تا افلاک و کویر تا بهشت، یک میدان مین بود. خاکریزها، بوی بهشتِ مردانی را گرفته بود که سر به سر، تن به مرگ می سپردند تا مبادا وجبی از کیان دین و وطن، به دست کفتاران حریص و متجاوز بیفتد؛ چرا که دفاع مقدس، رساترین واژه در قاموس ایستادگی این ملّت قهرمان است. مردان این دیار در پی تجاوز کفتار صفتان ننگ و نفرین، در هفت شهر عشق، هشت بهار، آزادگی را پیمودند و حماسه آفریدند.
هفته دفاع مقدس
۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و از ۳۱ شهریور تا 6 مهر ادامه دارد.
31 شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی
در 31 شهریور 1359 رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد. صدام حسین رییس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربینهای تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد 1975 الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد.
جنگی نابرابر در شرایطی به ایران تحمیل شد که از جانب استکبار جهانی بویژه آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح های وابسته به غرب و شرق، با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و ایجاد درگیریهای نظامی در صدد تضعیف نظام بودند و نیروهای نظامی نیز به خاطر تبعات قهری انقلاب، هنوز مراحل بازسازی و ساماندهی را به طور کامل پشت سر ننهاده بودند.
آمریکا برای به سازش کشاندن جمهوری اسلامی و در نهایت تسلیم آنها حمایت پنهان و آشکار خود را در کلیه زمینههای سیاسی، نظامی، اقتصادی و ... از رژیم بعثی عراق به اجرا گذاشت. از سوی دیگر نیز ابرقدرت دیگر جهان یعنی شوروی که متحد عراق محسوب میشد، خصومتش را با نظام اسلامی که شعار نه شرقی و نه غربی را سرلوحه کار خود قرار داده بود و در جریان اشغال افغانستان توسط شوروی، این تجاوز را محکوم کرده بود، بیش از پیش نمود.
در 31 شهریور 1359 رژیم بعثی عراق جنگی تمام عیار را علیه ایران آغاز کرد
ارتش عراق که بر اساس محاسبات خود از وضعیت داخلی و خارجی ایران، فتح یک هفتهای تهران را در سر میپرورانید، در روزهای نخست تجاوز، بدون مانعی جدی در مرزها تا دروازههای اهواز و خرمشهر پیش تاخت. تحت چنین شرایطی امام خمینی (ره) به خروش آمد و ندای ملکوتیش دلهای شیفتگان انقلاب و نظام را متوجه دفاع از کیان جمهوری اسلامی نمود؛ بطوریکه، نیروهای مردمی بدون امکانات و تجهیزات و حتی آموزشهای نظامی به مقاومت پرداختند.
علیرغم کارشکنیهای رییس جمهور وقت بنیصدر، دفاع مقدس مردم مسلمان و انقلابی ایران شکل گرفت و نیروهای جوان و شهادت طلب به جبههها شتافتند. پس از شکلگیری اتحاد و انسجام در میان نیروهای انقلابی و طرد نیروهای وابسته، حماسهای مقدس شکل گرفت که در تاریخ ایران اسلامی بیسابقه بود. حماسه دفاع مقدسی که برکات و دستاوردهای بینهایتی را برای ملت ایران به ارمغان آورد. جهاد و شهادت مردمان با ایمان و مخلص این سرزمین، ستونهای نظام اسلامی را تا مدتها مستحکم نمود.
ویژگی های دفاع مقدس
- دفاعی بودن
بی تردید، مقدس ترین جهاد، جهادی است که به عنوان دفاع از حقوق انسانی
صورت گرفته باشد. در جنگ تحمیلی، رژیم بعث عراق، جنگی ناخواسته را به کشور
ما تحمیل کرد و با نادیده گرفتن استقلال سرزمین ما به ایران اسلامی تجاوز
کرد. از این رو، مردم غیرتمند ایران، در دفاعی مقدس، از حق خود که دفاع از
استقلال سرزمین و هویت دینی ـ ملی خود بود، دفاع کردند.
- معنویت جبهه های جنگ و دفاع مقدس
از جلوه های معنویت در دفاع مقدس، حالت تضرع، استغاثه و راز و نیاز عارفانه
رزمندگان اسلام بوده است. دفاع مقدس، فرصت نمایش خالصانه ترین و زیباترین
مناجات ها و دعاها را پدید آورد. در کنار نماز و قرآن، دعا وسیله دیگری بود
که یاد خدا را در دل رزمندگان زنده نگاه می داشت، به آنان قدرت روحی می
بخشید و تحمل سختی های نبرد را برای آنان آسان تر می ساخت.
- استقامت رزمندگان و فرماندهان در نبرد
فرماندهان در سخنان خود درباره دفاع مقدس، به پایداری و مقاومت رزمندگان در
عملیات های مختلف اشاره کردند و آن را از علت های پیروزی لشکر اسلام
برشمرده اند. سردار شهید، مهدی زین الدین، درباره مقاومت و ایستادگی و
تأثیر آن در پیروزی می گوید: «تنها کسانی که در صحنه نبرد راست قامتانند که
به خداوند اتکال نمایند و با توکل بر او پیش بتازند. نه در سختی ها و نه
در پیروزی ها، در هیچ کجا از یاد او غافل نشوند و محکم و مقاوم چون کوه
بایستند و دشمن را از پای درآورند و این صفت فقط مخصوص رزمندگان اسلام است.
در هیچ کجای دنیا آن کسانی که اعتقاد به خداوند و اعتقاد به معاد روز
قیامت ندارند، نمی توانند دارای چنین مقاومت و ایستادگی باشند. رمز پیروزی
صحنه نبرد، مقاومت و ایستادگی است».
از ارزش هایی که رزمندگان در دفاع مقدس بدان متصف بودند، بی اعتنایی به دنیا و مظاهر آن است
- شجاعت فرماندهان در دوران دفاع مقدس
شجاعت فرماندهان، در دوران هشت سال دفاع مقدس، مثال زدنی بود. یکی از
رزمندگان، از شجاعت سردار شهید مهدی باکری در عملیات فتح المبین چنین سخن
می گوید: «شب عملیات، هفت ساعت راه باید می رفتیم تا به منطقه می رسیدیم و
دشمن را غافل گیر می کردیم. حدود شش ساعت راه رفته بودیم که یک دفعه متوجه
شدیم راه را گم کرده ایم. به شدت مضطرب شده بودیم. با چند نفر به جلو رفتیم
تا راه را پیدا کنیم. من متوجه شدم یک نفر از جلو می آید. با خود گفتم
حتما دشمن است. صدا کردم کیستی؟ گفت: من باکری هستم، فورا به عقب برگرد و
نیروها را بیاور. شاید کسی باور نمی کرد او جلوتر از ما رفته، دشمن را دور
زده و آمده بود ما را هم ببرد. بعد به ما گفت: نترسید، همه نیروهای دشمن
خواب هستند».
- بزرگواری و مروّت در حال قدرت
از نمونه های بزرگواری رزمندگان در دفاع مقدس، خودداری از بمباران و گلوله
باران مناطق مسکونی عراق بود. خلبانان و نیروهای توپ خانه می توانستند
مناطق مسکونی را به عنوان مقابله به مثل ناامن سازند و دشمن را با مشکلی
جدی رو به رو کنند، ولی پای بندی آنان به ارزش های اخلاقی، سبب می شد در
طول هشت سال دفاع مقدس هیچ گاه از این حربه استفاده نکنند.
- بی اعتنایی به دنیا
از ارزش هایی که رزمندگان اسلام در دفاع مقدس بدان متصف بودند، بی اعتنایی
به دنیا و مظاهر فریبنده آن است. رزمندگان اسلام در دوران نوجوانی و جوانی و
اوان ظهور خواسته های بی شمار مادی، به همه لذت های دل فریب دنیا پشت پا
زدند و حضور در جبهه و دفاع از میهن و نظام اسلامی را برتر دیدند. بی گمان،
بدون دل بریدن از دنیا و دل بستن به آخرت، رزمندگان هیچ گاه توفیق آفرینش
حماسه های سترگ و ماندگار دفاع مقدس را نمی یافتند.
- شهادت طلبی رزمندگان در دفاع مقدس
از عوامل پیروزی آفرین در صحنه نبرد، خطرها را به جان خریدن و به پیشواز
مرگ سرخ رفتن است. ترس از مرگ و اشتیاق به زنده ماندن، با روح جنگ جویی و
رزمندگی ناسازگار است. یکی از ارزش هایی که رزمندگان اسلام با تکیه بر آن
توانستند پیروزی های بزرگی را برای جبهه حق به ارمغان آورند، شهادت طلبی
است. رزمندگان اسلام از آن جا که دفاع در برابر تهاجم بعثیان را مقدس می
دانستند و کشته شدن در این راه را برای خود، مرگی سعادت آفرین و افتخارآمیز
ارزیابی می کردند، نه تنها از دادن جان دریغ نمی ورزیدند که شیفته آن
بودند. شهادت طلبی رزمندگان اسلام به عنوان عامل مؤثر معنوی، از امتیازهای
جبهه حق در برابر جبهه باطل بود.
گردآوری : بخش فرهنگ و هنر بیتوته
منابع :
irdc.ir
hawzah.net