سه عملی که باعث زیاد شدن دوستان می شود

 
 
 
کد خبر: ۸۱۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
 
 
 
 سه عملی که باعث زیاد شدن دوستان می شود 
 
امام حسن عسکری علیه السلام سه عملی که باعث زیاد شدن دوستان می شود را بیان فرموده اند.
عقیق:متن حدیث از کتاب بحار الأنوار ارائه می گردد.

قَالَ (ع) مَنْ کَانَ الْوَرَعُ سَجِیَّتَهُ وَ الْکَرَمُ طَبِیعَتَهُ وَ الْحِلْمُ خَلَّتَهُ کَثُرَ صَدِیقُهُ.

امام حسن عسکرى علیه السلام فرمود: کسى که پارسایى خوى او، بخشندگى طبیعت او و بردبارى خصلت او باشد، دوستانش زیاد شوند.

 

پی نوشت:

بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏75، ص: 379.

منبع:حوزه

وقتی خداانفاق مقدس اردبیلی راجبران میکند!

 
 
 
کد خبر: ۸۱۸۷۸
 
 
 
 
 
 
آیه‌ها و آینه‌ها؛

وقتی خداانفاق مقدس اردبیلی راجبران میکند! 

انفاق و بخشش از آغاز دین اسلام بلکه قبل از آن از فضایل ارزشمند اخلاقی بوده است و قطعاً انفاق کننده بیش از کسی که به او انفاق می‌شود، چه در این دنیا و چه در آخرت سود می‌برد، اما باید بخشش، خالی از ریا و بدون منت باشد.
عقیق:آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ‌ خَیْرٍ فَلِأَنْفُسِکُمْ‌ بقره/272

هرچه انفاق می‌کنید به سود خود شماست

آینه:

حکایت؛ در سال گرانی مرحوم مقدس اردبیلی تمامی طعام‌های خود را با فقرا تقسیم می‌کرد و برای خودش نیز همانند سهم یک فقیر بر می‌داشت. پس از مدتی همسر ایشان برآشفت و با پرخاش گفت: در چنین سالی فرزندان خود را بی آذوقه می‌گذاری که محتاج به مردم باشند.
مقدس چیزی نفرمود و طبق معمول برای اعتکاف و عبادت و راز و نیاز به مسجد کوفه رفت، روز دوم اعتکاف مردی مقداری آرد و گندم مرغوب به خانه ایشان آورد و گفت: صاحب خانه این را فرستاده و خودش هم در مسجد کوفه در حال اعتکاف به سر می‌برد، وقتی مقدس اردبیلی که اصلاً از این قضیه اطلاعی نداشت به خانه آمد و از جریان آگاه شد، دانست که این تحفه از جانب خدا است و به حمد و شکر الهی پرداخت.1

ز محتاجان خبر گیر، ای‌که داری                                چراغ دولت و گنج غنا را 2

پی نوشت:
1.با اقتباس و ویراست از کتاب جلوه‌های معرفت

2.پروین
 منبع:حوزه

بافضیلت‌ترین مکان‌ها براى دعا کجاست + پاسخ پیامبر(ص)

 
 
 
کد خبر: ۸۱۸۸۸
 
 
 
 
 
 
پرسش و پاسخ دینی/

بافضیلت‌ترین مکان‌ها براى دعا کجاست + پاسخ پیامبر(ص) 

طبق روایات اسلامی، اصلى‌ترین مقدمه اجابت دعا «داشتن حال انقطاع و تهى‌کردن دل از امید به غیر خداست»، اما در این میان دعا در برخی مکان‌ها نیز مؤثرتر است. البته گاهی اوقات موانعی وجود دارد که از اجابت‌شدن دعا جلوگیری می‌کند.
عقیق:«دعا» به معناى فرا خواندن چیزى است به سوى خود با آواز و یا سخن. ابن فارس در تبیین معناى ریشه این واژه مى‌گوید:

«هو أن تمیلَ الشى ءَ إلیکَ بصوتٍ وکلامٍ یکون منک».

بر پایه این سخن، اصل در «دعا»، خواندن با صوت و لفظ است و اعم از «ندا» است؛ زیرا «ندا» اختصاص به باب الفاظ و اصوات دارد؛ ولى «دعا» مى‌تواند با لفظ باشد و مى‌تواند با اشاره و امثال آن.

حقیقت دعا از نگاه قرآن، احساس عبودیت انسان در برابر آفریدگار خود و طلب قرب و رحمت آفریدگار از طریق پرستش اوست و لذا از این حقیقت، ابتدا با واژه «دعا» و سپس با واژه «عبادت» تعبیر مى‌نماید.

همچنین همه احادیثى که دعا را مغز عبادت توصیف مى‌کنند یا عین عبادت مى‌دانند، اشاره به حقیقت مفهوم دعا دارند.

در اهمیت دعا همین بس که روح و مغز عبادت است و به همین دلیل، سودمندتر از قرائت قرآن و بلکه با فضیلت‌تر از همه عبادات، شمرده شده است.

دعا، کلید رحمت الهى، مایه تقرّب به خدا و موجب تأمین خواسته‌ها، دور ماندن از شیطان و حیات جان است.

* مفهوم دعاى خداوند

خداوند متعال، وعده داده است که دعاى نیایشگران را اجابت کند؛ لیکن تحقّق این وعده، منوط به تحقّق حقیقت دعا از سوى دعاکننده است.

به طور کلى، واژه «دعا»، گاه در مورد خداوند متعال به کار مى رود و گاه در مورد انسان. دعاى خداوند متعال، دو گونه است:

الف ـ دعاى تکوینى

دعاى تکوینىِ خداوند متعال، به معناى ایجاد چیزى است براى هدفى خاص، چنان که گویا آنچه ایجاد مى شود، به آنچه خداوند مى خواهد، دعوت مى گردد، مانند این سخن خداوند متعال: «یَوْمَ یَدْعُوکُمْ فَتَسْتَجِیبُونَ بِحَمْدِهِ» روزى که شما را فرا مى‌خوانَد و شما با حمد او، اجابت مى‌کنید».

بدین معنا که خداوند، در قیامت، انسان ها را تکوینا به زندگى اخروى دعوت مى کند و آنان با زنده شدن پس از مرگ، دعوت او را اجابت مى نمایند.

ب ـ دعاى تشریعى

دعاى تشریعى خداوند، عبارت است از مکلّف کردن مردم به انجام دادن آنچه خداوند، واجب کرده و ترک آنچه تحریم نموده است. در حقیقت، تکلیف، فرا خواندن مکلّف به اطاعت اوامر و ترک نواهى الهى است، مانند این سخن خداوند عز و جل:

«أَفِى اللهِ شَکٌّ فَاطِرِ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُم مِّن ذُنُوبِکُمْ وَیُؤَخِّرَکُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى.» مگر درباره خدا ـ پدیدآورنده آسمان ها و زمین ـ تردیدى هست؟ او شما را دعوت مى کند تا پاره اى از گناهانتان را بر شما ببخشاید و تا زمان معیّنى، شما را مهلت دهد».

به سخن دیگر، دین، پیام تکامل انسان است که خداوند متعال، انسان را بِدان دعوت مى‌کند تا از طریق اجراى آن در زندگى، هدف از آفرینش خود را دریابد.

* مقدمات اجابت دعا

روایت شده است که از پیامبر خدا درباره اسم اعظم سؤال کردند. ایشان فرمود: «کُلُّ اسمٍ مِن أسماءِ اللهِ، فَفَرِّغ قَلبَکَ عَن کُلِّ ما سِواهُ، وَادعُهُ بِأَیِّ اسمٍ شِئتَ.» هر اسمى از نام‌هاى خداست؛ پس دلت را از هر چه غیر اوست، فارغ کن و او را به هر اسمى که مى‌خواهى بخوان.

بر این اساس، اصلى‌ترین مقدمه اجابت دعا، داشتن حال انقطاع و تهى‌کردن دل از امید به غیر خداست و هر چه این حال در نیایشگر تقویت شود، دعاى او به اجابت نزدیکتر مى‌شود؛ بلکه اگر چنین حالى به انسان دست دهد، بدون دعا نیز خواسته او تأمین مى‌گردد، بدین جهت، بسیارى از امورى که تحت عنوان آداب دعا و یا شروط اجابت آن در این مجموعه خواهد آمد، در حقیقت، زمینه ساز پدید آمدن حال دعاست.

* بافضیلت‌ترین مکان‌ها براى دعا

۱ـ مکّه و مسجد الحرام

    پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هر کس روزه و عبادت ماه رمضان را از آغاز تا انجامش، در مکّه باشد، خداوند براى او، [ثواب] یکصد هزار ماه رمضان در غیر مکّه مى‌نویسد... و براى هر روز، یک دعاى پذیرفتنى خواهد داشت.
    پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هر که دنیا و آخرت را مى خواهد، رهسپار این خانه (کعبه) شود؛ زیرا هیچ بنده‌اى به آنجا نرود و حاجتى دنیوى از خدا نخواهد، مگر آن که خداوند، آن را به او مى‌دهد و هیچ امر اخروى نخواهد، مگر آن که برایش ذخیره مى‌سازد.
    پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: دست‌ها جز در هفت جا (به دعا) بلند نمى‌شوند ۱: هنگام شروع نماز، هنگام داخل شدن به مسجد الحرام و دیدن خانه [ى کعبه]، هنگام ایستادن بر صفا، هنگام ایستادن بر مَروه، هنگام وقوف با مردم در شامگاه عرفه، و در جمع ۲ و مقامین، و هنگام رَمى جَمْره.
    پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ در بیان بهترین جاهاى دعا ـ: دست ها در چند جا [به دعا] بلند مى‌شوند: در نماز، هنگام دیدن کعبه، در بالاى صفا و مروه، در شامگاه عرفه، در جمع، در دو جمره ۳ و براى [نماز] میّت.
    پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هر بنده‌اى وضو سازد و سپس، حجر [الأسود] را استلام کند و بعد، دو رکعت نماز در مقام ابراهیم بخواند، آنگاه برگردد و دستش را بر در کعبه بگذارد و حمد خدا را بگوید، هر چه از خدا بخواهد، به او عطا مى‌کند، إن‌شاء‌الله!

۲ـ عرفات در روز عرفه

    پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند متعال، در این جمع شما، به شما لطف کرده است. گنهکارتان را به خاطر نیکوکارتان مى‌بخشد و به نیکوکارتان، آنچه درخواست کند، عطا مى‌فرماید. به نام خدا، حرکت کنید.
    امام على علیه السلام: شامگاه عرفه که شد، پیامبر خدا ایستاد و رو به مردم کرد و فرمود: «درود بر میهمانان خدا (این جمله را سه مرتبه فرمود)؛ آنان که هر گاه از خدا درخواست کنند، خداوند، عطایشان مى‌فرماید!».

موانع اجابت دعا

بدیهی است دعا در مکان‌های ذکر شده به اجابت نزدیک‌تر است اما دلیل بر اجابت صد درصد نیست.

احادیثى را که تحت عنوان «موانع اجابت دعا» آمده‌اند، مى‌توان به دو بخش تقسیم کرد:

۱. آنچه بر اساس حکمت الهى، مانع اجابت دعاست، مانند این که نیایشگر از خداوند متعال، چیزى را مى‌خواهد که به زیان اوست.

۲. گناهان. البته برخى از کارهاى ناشایسته مانند: نافرمانى والدین و قطع رَحِم، نقش بیشترى در جلوگیرى از اجابت دعا دارند.

تأثیر توجه دعاکننده به آداب دعا و عوامل اجابت آن در تحقق خواست وى و نیز نقش موانع اجابت دعا در عدم تحقق آن، به صورت اقتضاست، نه علّیت تامه؛ یعنى غالباً و معمولاً این طور است که با رعایت آداب دعا و فراهم شدن عوامل استجابت، دعا مستجاب مى‌شود و با ظهور موانع استجابت نیز تأثیر دعا از بین مى‌رود؛ امّا مطلقا و همیشه چنین نیست و ممکن است با وجود برخى از موانع، باز هم دعا مستجاب گردد و در واقع، برخى از مقتضیات، بر برخى از موانع، غلبه نمایند.

 

پی‌نوشت:
۱ـ ظاهرا مقصود، آن است که این هفت جا در مکّه و حوالى آن، مکان اجابت دعا هستند.

۲ـ همان مُزدَلَفه است.
۳ـ جَمره اُولى و وُسطى.
منبع:فارس
 

اینفوگرافی/ وحدت در کلام رهبر معظم انقلاب

اینفوگرافی/ وحدت در کلام رهبر معظم انقلاب
 
 
«وحدت اسلامی» و اتحاد بین مسلمین از جمله اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعات در اندیشه‌ سیاسی و فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
%d9%88%d8%ad%d8%af%d8%aa

    به گزارش صبح توس، به نقل از نسیم سرخس،«وحدت اسلامی» و اتحاد بین مسلمین از جمله اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعات در اندیشه‌ سیاسی و فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی است. اهمیت این موضوع نزد آیت الله خامنه ای تا آنجاست که ایشان وحدت اسلامی را به عنوان «مسأله‌ای استراتژیک» و نه تاکتیکی معرفی نموده و همواره علما، روشنفکران، برجستگان سیاسی و آحاد امت اسلامی را به وحدت ذیل دستورات و آموزه‌های قرآن کریم و ارادت و محبت به پیامبر اسلام حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) دعوت کرده‌اند.

در اندیشه‌ مقام معظم رهبری اتحاد مسلمانان و پرهیز آنان از اختلاف و تفرقه، زمینه‌ای مساعد برای «ایستادگی جمعی در برابر زورگویی‌های نظام سلطه» و«دفاع از منافع و حقوق ضایع‌شده‌ جهان اسلام» به شمار می‌آید.

 

 

 

http://nasimesarakhs.ir/wp-content/uploads/2016/12/%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%81%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-1.jpg

در نامه‌ای به حجت‌الاسلام رئیسی ابلاغ شد؛ حکم مقام معظم رهبری در معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی

 
در نامه‌ای به حجت‌الاسلام رئیسی ابلاغ شد؛
حکم مقام معظم رهبری در معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی
دفتر مقام معظم رهبری در حکمی معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی را تشریح و مواردی را به دستگاه های مرتبط ابلاغ کرد.
آستان-قدس-رضوی

به گزارش صبح توس، به نقل ازپرستوها، دفتر مقام معظم رهبری در حکمی به تولیت آستان قدس رضوی نحوه معافیت از پرداخت مالیات را تشریح کردند که متن آن به شرح زیر است؛

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید ابراهیم رئیسی

تولیت محترم آستان قدس رضوی

سلام علیکم؛

در خصوص معافیت مالیاتی آستان قدس و شرکت ها و موسسات وابسته نظر همان است که قبلا نیز گفته شده، نظر مبارک حضرت امام (ره) نیز بر همین نهج بوده که درآمدهای آستان و شرکت ها و موسسات وابسته از پرداخت هرگروه مالیات معاف می باشند.البته این حکم شامل مالیات تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد، لکن چون فعالت های اقتصادی باید شفاف و رقابت پذیر باشد، توصیه می شود که مالکیت شرکتها و موسسات برابر مقررات محاسبه و پرداخت و به صورت جمعی- خرجی عینا به آستان قدس برگشت داده شود. این مطلب به مسئولان ذیربط نیز ابلاغ شود تا در اقدامات و تصمیمات خود لحاظ نمیاند.

مراتب جهت بهره برداری و رعایت مفاد ایراد می گردد

محمدی گلپایگانی

انتهای پیام/