بیانیه سپاه به مناسبت هفته بسیج

بسیج آماده نواختن سیلی به صورت متعرضین احتمالی به میهن است
بیانیه سپاه به مناسبت هفته بسیج

  بسیج آماده نواختن سیلی به صورت متعرضین احتمالی به میهن است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین، بسیج را مظهر نیروی کارآمد درونی کشور و برگ برنده و سرنوشت‌ساز ملت ایران برای مقابله با دشمنان و چالش‌ها و تهدیدات فراروی انقلاب و میهن اسلامی دانست.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین، بسیج را مظهر نیروی کارآمد درونی کشور و برگ برنده و سرنوشت‌ساز ملت ایران برای مقابله با دشمنان و چالش‌ها و تهدیدات فراروی انقلاب و میهن اسلامی دانست.
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیه‌ای به مناسبت هفته بسیج منتشر کرد که در بخشی از این بیانیه آمده است: تفکرات بسیجی در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) که از سال 1342 و طلیعه نهضت اسلامی با طراحی نقشه راه انقلاب، از طریق بسیج روحانیت و حوزه‌های علمیه، هسته‌های مبارز مسلمان و نیز فرزندان خفته در گهواره‌ها، پدید آمده بود با پیروزی انقلاب اسلامی و براساس یک ژرف‌اندیشی و آینده‌نگری معجزگون از آینده کشور و الزامات و تهدیدات فراروی نظام اسلامی در پنجم آذر ماه 1358 و با صدور فرمان تشکیل «بسیج مستضعفین» در قالب ساختار و سازمانی کارآمد و عینی به واقعیتی ملموس تبدیل شد.  این بیانیه می‌افزاید: نقش‌آفرینی‌ها و کارکردهای بسیج طی 34 سال گذشته و حماسه‌سازی‌های جاودانه آن در هشت سال دفاع مقدس و سپس رویارویی هوشمندانه و سلحشورانه با فتنه‌‌آفرینی‌ها و بحران‌‌سازی‌های گوناگون استکبار جهانی و جبهه معاندین نظام و گره‌گشایی از مشکلات جامعه و ملت ایران در مقاطع سخت و حساس که الگوی فکری و عملی بسیجیان را برای همیشه مفید و هدایت بخش نسل‌های میهن اسلامی قرار داده حقیقتی انکارناپذیر است که از عصبانیت و چرایی هجمه‌های رسانه‌ای و عملیات روانی پرحجم دشمنان علیه این نهاد مقدس، رمزگشایی می‌کند.   این بیانیه با ترسیم برکات حضور بسیج در عرصه‌های خطیر و سرنوشت‌ساز کشور اثر‌بخشی فرازمانی و راهبردی اقدام امام را مورد اشاره قرار داده و با تأکید بر اینکه بسیج فراتر از ساختارها و سازماندهی‌های متعارف یک تفکر عالمانه و ریشه‌دار در آموزه‌های دینی و انقلابی و دارای افقی جهانی است، تصریح می‌کند: عمق راهبردی فرهنگ و تفکر بسیجی فراتر از مرزهای انقلاب و کشور اسلامی هم اینک در رویکرد و رفتار مستضعفین سایر نقاط جهان تبلور یافته است و آنان با الگو گرفتن از تفکر بسیج در ایران اسلامی برای رفع موانع و چالش‌های موجود در راه دستیابی به استقلال و آزادی کشورشان، در مقابل نظام سلطه و استکبار قد علم کرده‌اند.  در ادامه این بیانیه آمده است: کارکردها و پیامدهای وجودی بسیج در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی، این نهاد مردمی را پیشتاز جریان‌سازی‌های دفاع از انقلاب قرار داده است که با بصیرت در زمان‌شناسی، دشمن‌شناسی و موقعیت‌شناسی و حضور بهنگام و به اندازه در صحنه‌های نیاز کشور توانسته است فلسفه و نقش خود را در زمره ضروریات انقلاب تحکیم بخشد.  این بیانیه با اشاره به اینکه بسیج از متن انقلاب و ملت ایران برخاسته و با تعلق به مردم همواره همراه و در کنار آنان بوده است، می‌افزاید: بسیج با برخورداری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های بزرگ و شخصیت‌های نجیب، نخبه و برجسته در حوزه‌های مختلف توانسته است از آزمون‌های سخت صداقت و کارآمدی سربلند بیرون آمده و مایه عزت و عظمت کشور و ثبات و ابهت نظام اسلامی گردد.  این بیانیه در پایان تجدید بیعت عاشورایی بسیج با ولی‌فقیه زمان و فرمانده معظم کل قوا، امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) را تبلور بیعت بسیجیان صبور، مقاوم و بصیر با حضرت‌روح‌الله (ره) و خیل عظیم شهدای بسیجی و نماد آمادگی‌های همه‌جانبه این نهاد مقدس و مردمی برای قدرت‌نمایی برابر دشمنان و نواختن سیلی بر صورت متعرضین احتمالی به میهن اسلامی توصیف و تأکید کرده است: نوای دلنشین تفکر بسیجی که هم اینک در جغرافیای منطقه طنین‌انداز شده است، راهبرد دشمنان اسلام ناب محمدی‌(ص) را با شکست‌های زنجیره‌ای رو به‌رو کرده، شاداب‌تر و باصلابت‌تر از گذشته روح و جان ملت‌های انقلابی و حق‌طلب را نوازش داده و آنان را در میدان‌های ستیز با استکبار و قدرت‌های سلطه‌گر مصمم‌تر و عازم‌تر ساخته است.
منبع : روزنامه جوان

« کربلا . خوارج دیروز و تکفیریهای امروز »

جمعه 28 آبان 1395 :: نویسنده : احمد

 

 

 

 

 

 

http://images2.persianblog.ir/146809_Tpm91UkO.jpg

 

 

 

« به نام خدا »
« کربلا . خوارج دیروز و تکفیریهای امروز »
..............................................
فاجعه عاشورا را از یک زاویه می توان جنگ تکفیری ها با شیعه دانست. صحنه هایی که امروز از سوی تکفیری های سلفی مشاهده می کنیم چقدر شباهت دارد با صحنه های عاشورا در سال ۶۱ هجری.
شما امروزه مشاهده می کنید تکفیری ها در مقابل شیعیان از هیچ جنایتی دریغ نمی کنند همانگونه که اعقاب شان از خوارج و بنی امیه از هیچ جنایتی خود داری نکردند. تکفیری های عصر امام حسین (ع) آن حضرت و شیعیانش را در حین نماز تیر باران کردند همچنان که در زمان ما وهابی ها شیعیان را در مساجد مورد حمله قرار می دهند و با کمر بند های انفجاری به شهادت می رسانند. قاتلان امام حسین ع و یارانش بر کبیر و صغیر و مرد و زن رحم نکردند. بدین جهت در میان شهدای کربلا از کودک شش ماهه تا پیر مرد هشتاد و پنج ساله حضور دارد همچنان که در میان شهدا زن هم موجود است. تکفیری های عصر ما نیز بر هیچ کس رحم نمی کنند چنان که سال گذشته گلوی دختر نه ساله ای را بریدند و از این اتفاق در سوریه، پاکستان، عراق و جای جای ممالک اسلامی هر روز تکرار می شود. نکته مهم اینکه تکفیری ها با این کارهای  جنایت بار، به خود مژده بهشت می دهند.
عمر بن سعد عصر روز تاسوعا لشکرش را برای جنگ با امام حسین ( ع) به حرکت درآورد و خطاب به آنها گفت: «یا خیل الله ارکبی و بالجنة ابشری» یعنی ای لشکر خدا سوار شوید که من به شما مژده بهشت می دهم. لشکریان یزید با امام حسین ( ع) و یارانش معامله ای چون کفار کردند که در جنگ های آن روز مرسوم بود. به همین جهت شهدا را دفن نکردند، اموال شان را تاراج کردند و اهل بیت حضرت را اسیر گرفتند. امام علی( ع) در جنگ های جمل، صفین و نهروان چون دشمنان خود را تکفیر نمی کرد، اجازه نداد اهل و عیال شان به اسارت گرفته شوند و حتی به یاران خود اجازه نداد اموال شان را غنیمت بگیرند و تنها سلاح های شان را جزو غنایم می دانست. امام حسین ( ع) نیز که تکفیری نبود، تا عمر سعد جنگ را آغاز نکرد، به یاران خود اجازه تیر اندازی نداد. یکبار شمر در تیر رس قرار گرفته بود. یکی از یاران حضرت تصمیم داشت او را با تیری از پای درآورد اما امام حسین ( ع) فرمودند من در مقابل مسلمانان، آغازگر جنگ نخواهم بود و اگر پیروز می شد مسلما همان رفتاری را با کشته ها و شکست خوردگان دشمن می داشت که پدرش علی( ع) با لشکریان جمل و نهروان. 

 

عکس نوشته هایی به مناسبت هفته بسیج

جمعه 28 آبان 1395 :: نویسنده : احمد
 

 

 

 عکس نوشته هایی به مناسبت هفته بسیج

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افسران -
افسران - پندتصویر فرهنگی
افسران - امام خمنه ای
افسران - بسیج ....
افسران - روحیات مطلوب جوان امروز از منظر رهبر انقلاب
افسران - پندتصویر فرهنگی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ادامه مطلب


 
[ پنج شنبه 27 آبان 1395  ] [ 09:27 ب.ظ ] [ احمد ]




نوع مطلب : | بازدید : 1
برچسب ها : ,
جمعه 28 آبان 1395 :: نویسنده : احمد
بسیج آماده نواختن سیلی به صورت متعرضین احتمالی به میهن است
بیانیه سپاه به مناسبت هفته بسیج

  بسیج آماده نواختن سیلی به صورت متعرضین احتمالی به میهن است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین، بسیج را مظهر نیروی کارآمد درونی کشور و برگ برنده و سرنوشت‌ساز ملت ایران برای مقابله با دشمنان و چالش‌ها و تهدیدات فراروی انقلاب و میهن اسلامی دانست.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین، بسیج را مظهر نیروی کارآمد درونی کشور و برگ برنده و سرنوشت‌ساز ملت ایران برای مقابله با دشمنان و چالش‌ها و تهدیدات فراروی انقلاب و میهن اسلامی دانست.
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیه‌ای به مناسبت هفته بسیج منتشر کرد که در بخشی از این بیانیه آمده است: تفکرات بسیجی در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) که از سال 1342 و طلیعه نهضت اسلامی با طراحی نقشه راه انقلاب، از طریق بسیج روحانیت و حوزه‌های علمیه، هسته‌های مبارز مسلمان و نیز فرزندان خفته در گهواره‌ها، پدید آمده بود با پیروزی انقلاب اسلامی و براساس یک ژرف‌اندیشی و آینده‌نگری معجزگون از آینده کشور و الزامات و تهدیدات فراروی نظام اسلامی در پنجم آذر ماه 1358 و با صدور فرمان تشکیل «بسیج مستضعفین» در قالب ساختار و سازمانی کارآمد و عینی به واقعیتی ملموس تبدیل شد.  این بیانیه می‌افزاید: نقش‌آفرینی‌ها و کارکردهای بسیج طی 34 سال گذشته و حماسه‌سازی‌های جاودانه آن در هشت سال دفاع مقدس و سپس رویارویی هوشمندانه و سلحشورانه با فتنه‌‌آفرینی‌ها و بحران‌‌سازی‌های گوناگون استکبار جهانی و جبهه معاندین نظام و گره‌گشایی از مشکلات جامعه و ملت ایران در مقاطع سخت و حساس که الگوی فکری و عملی بسیجیان را برای همیشه مفید و هدایت بخش نسل‌های میهن اسلامی قرار داده حقیقتی انکارناپذیر است که از عصبانیت و چرایی هجمه‌های رسانه‌ای و عملیات روانی پرحجم دشمنان علیه این نهاد مقدس، رمزگشایی می‌کند.   این بیانیه با ترسیم برکات حضور بسیج در عرصه‌های خطیر و سرنوشت‌ساز کشور اثر‌بخشی فرازمانی و راهبردی اقدام امام را مورد اشاره قرار داده و با تأکید بر اینکه بسیج فراتر از ساختارها و سازماندهی‌های متعارف یک تفکر عالمانه و ریشه‌دار در آموزه‌های دینی و انقلابی و دارای افقی جهانی است، تصریح می‌کند: عمق راهبردی فرهنگ و تفکر بسیجی فراتر از مرزهای انقلاب و کشور اسلامی هم اینک در رویکرد و رفتار مستضعفین سایر نقاط جهان تبلور یافته است و آنان با الگو گرفتن از تفکر بسیج در ایران اسلامی برای رفع موانع و چالش‌های موجود در راه دستیابی به استقلال و آزادی کشورشان، در مقابل نظام سلطه و استکبار قد علم کرده‌اند.  در ادامه این بیانیه آمده است: کارکردها و پیامدهای وجودی بسیج در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی، این نهاد مردمی را پیشتاز جریان‌سازی‌های دفاع از انقلاب قرار داده است که با بصیرت در زمان‌شناسی، دشمن‌شناسی و موقعیت‌شناسی و حضور بهنگام و به اندازه در صحنه‌های نیاز کشور توانسته است فلسفه و نقش خود را در زمره ضروریات انقلاب تحکیم بخشد.  این بیانیه با اشاره به اینکه بسیج از متن انقلاب و ملت ایران برخاسته و با تعلق به مردم همواره همراه و در کنار آنان بوده است، می‌افزاید: بسیج با برخورداری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های بزرگ و شخصیت‌های نجیب، نخبه و برجسته در حوزه‌های مختلف توانسته است از آزمون‌های سخت صداقت و کارآمدی سربلند بیرون آمده و مایه عزت و عظمت کشور و ثبات و ابهت نظام اسلامی گردد.  این بیانیه در پایان تجدید بیعت عاشورایی بسیج با ولی‌فقیه زمان و فرمانده معظم کل قوا، امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) را تبلور بیعت بسیجیان صبور، مقاوم و بصیر با حضرت‌روح‌الله (ره) و خیل عظیم شهدای بسیجی و نماد آمادگی‌های همه‌جانبه این نهاد مقدس و مردمی برای قدرت‌نمایی برابر دشمنان و نواختن سیلی بر صورت متعرضین احتمالی به میهن اسلامی توصیف و تأکید کرده است: نوای دلنشین تفکر بسیجی که هم اینک در جغرافیای منطقه طنین‌انداز شده است، راهبرد دشمنان اسلام ناب محمدی‌(ص) را با شکست‌های زنجیره‌ای رو به‌رو کرده، شاداب‌تر و باصلابت‌تر از گذشته روح و جان ملت‌های انقلابی و حق‌طلب را نوازش داده و آنان را در میدان‌های ستیز با استکبار و قدرت‌های سلطه‌گر مصمم‌تر و عازم‌تر ساخته است.
منبع : روزنامه جوان




نوع مطلب : | بازدید : 1
برچسب ها : ,
جمعه 28 آبان 1395 :: نویسنده : احمد

 

 

 

 

 

 

http://images2.persianblog.ir/146809_Tpm91UkO.jpg

 

 

 

« به نام خدا »
« کربلا . خوارج دیروز و تکفیریهای امروز »
..............................................
فاجعه عاشورا را از یک زاویه می توان جنگ تکفیری ها با شیعه دانست. صحنه هایی که امروز از سوی تکفیری های سلفی مشاهده می کنیم چقدر شباهت دارد با صحنه های عاشورا در سال ۶۱ هجری.
شما امروزه مشاهده می کنید تکفیری ها در مقابل شیعیان از هیچ جنایتی دریغ نمی کنند همانگونه که اعقاب شان از خوارج و بنی امیه از هیچ جنایتی خود داری نکردند. تکفیری های عصر امام حسین (ع) آن حضرت و شیعیانش را در حین نماز تیر باران کردند همچنان که در زمان ما وهابی ها شیعیان را در مساجد مورد حمله قرار می دهند و با کمر بند های انفجاری به شهادت می رسانند. قاتلان امام حسین ع و یارانش بر کبیر و صغیر و مرد و زن رحم نکردند. بدین جهت در میان شهدای کربلا از کودک شش ماهه تا پیر مرد هشتاد و پنج ساله حضور دارد همچنان که در میان شهدا زن هم موجود است. تکفیری های عصر ما نیز بر هیچ کس رحم نمی کنند چنان که سال گذشته گلوی دختر نه ساله ای را بریدند و از این اتفاق در سوریه، پاکستان، عراق و جای جای ممالک اسلامی هر روز تکرار می شود. نکته مهم اینکه تکفیری ها با این کارهای  جنایت بار، به خود مژده بهشت می دهند.
عمر بن سعد عصر روز تاسوعا لشکرش را برای جنگ با امام حسین ( ع) به حرکت درآورد و خطاب به آنها گفت: «یا خیل الله ارکبی و بالجنة ابشری» یعنی ای لشکر خدا سوار شوید که من به شما مژده بهشت می دهم. لشکریان یزید با امام حسین ( ع) و یارانش معامله ای چون کفار کردند که در جنگ های آن روز مرسوم بود. به همین جهت شهدا را دفن نکردند، اموال شان را تاراج کردند و اهل بیت حضرت را اسیر گرفتند. امام علی( ع) در جنگ های جمل، صفین و نهروان چون دشمنان خود را تکفیر نمی کرد، اجازه نداد اهل و عیال شان به اسارت گرفته شوند و حتی به یاران خود اجازه نداد اموال شان را غنیمت بگیرند و تنها سلاح های شان را جزو غنایم می دانست. امام حسین ( ع) نیز که تکفیری نبود، تا عمر سعد جنگ را آغاز نکرد، به یاران خود اجازه تیر اندازی نداد. یکبار شمر در تیر رس قرار گرفته بود. یکی از یاران حضرت تصمیم داشت او را با تیری از پای درآورد اما امام حسین ( ع) فرمودند من در مقابل مسلمانان، آغازگر جنگ نخواهم بود و اگر پیروز می شد مسلما همان رفتاری را با کشته ها و شکست خوردگان دشمن می داشت که پدرش علی( ع) با لشکریان جمل و نهروان. 

 

 

 

 

   
 « غلامحسین صمیمی »روستای کریز                            baghdasht1.blogfa.com

چهارباغ کریز
چهارباغ کریز  - شخصی ،مذهبی،اجتماعی،سیاسی - چهارباغ کریز

 

 

 

 





نوع مطلب : | بازدید : 1
برچسب ها : اضافه کردن « کربلا . خوارج دیروز و تکفیریهای امروز »« غلامحسین صمیمی »,

 

  • چهار شاخصه منحصربه فرد ولایت از زبان رییس جمهور روسیه -----در پی دستور جناب پوتین برای جذب مترجم ، اعضای دفتر کاخ کرملین پرسیدند که مترجم را برای چه می خواهید؟
    ▪️پوتین می گوید که می خواهم صحبت های رهبر کبیر ایران را در لحظه اول و با ترجمه درست و با لهجه ایرانی برایم تنظیم کند.
    اعضای دفتر می گویند که می شود این سخنان را از طریق سایت های خبری و خبرگزاری های معتبر و رسانه های بین المللی دریافت کرد.
    ▪️پوتین می گوید من این سخنان را بلادرنگ و لحظه ای و دقیق می خواهم.
    اعضا دفتر می گویند دلیل تاکید شما بر این تنظیم سخنرانی ها برای چیست؟!
    ▪️پوتین می گوید که رهبر ایران 4 شاخصه خیلی منحصر به فرد دارد
    1/ دروغ نمی گوید
    2/حرف تکراری نمی زند
    3/صحبت های ایشان کاملا علمی و آینده نگرانه است و قطعا به وقوع می پیوندد
    4/سخنان ایشان برای سیاستمداران دنیا مهم و روی معادلات جهانی تاثیر سریع و مستقیم دارد.
    --من می خواهم اولین سیاست مداری باشم که از تحولات منطقه و پیش بینی های ایشان از جهان مطلع شوم. ❤️❤️❤️ آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم

    تا بوده همین بوده ... «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد» حکایت کسانی هست قدر بزرگان زمانه در دسترس خود را نمیدانند چرا که دچار قیاس زمانی میشوند
    و البته باید گفت « گرفته روسیان احرام و مکی خفته در بطحا»

بسیج در جنگ

جمعه 28 آبان 1395 :: نویسنده : احمد

بسیج در جنگ

بسیج یک نهاد انقلاب است که از توده مردم و آحاد جامعه تشکیل شده است. برخی از جامعه شناسان و صاحبان علم سیاست معتقدند. بسیج برای انقلاب بوجودمی آید، یعنی توده مردم بسیج می شوند تا انقلابی را به نتیجه برسانند. از همین روی به حرکت توده های مردم برای برپایی نظام حکومتی جدید، بسیج گفته می شود. اصولاً بر اساس چنین تفکری ، پس از تغییر نظام حکومتی و سیاسی، بسیج فلسفه وجودی خود را از دست می دهد و حرکت توده ها، جای خود را به نهادهای قانونی و اقدامات نهادینه می دهند. یعنی با ایجاد نظام حکومتی و تشکیل نهادهای قانونی، حرکت بسیجی متوقف می شود.

البته حکومتها به ویژه حکومتهای دموکراتیک، مشارکت مردم و مشارکت بسیجی را برای اداره امور می پذیرند. زیرا باعث استحکام و پایداری نظام حکومتی می شود و تلاش می نمایند تا مردم را در سرنوشت خود و اداره امور مملکتی به بازی بگیرند. این نوع اقدام را مشارکت مدرن می نامند که در سایه حضور مردم در انتخابات، شوراها و خدمات اجتماعی تعریف می شود. بنابراین چنین دیدگاهی بین حضور مردم در صحنه انقلاب ( مشارکت بسیجی) و حضور مردم در اداره مملکت (مشارکت مدرن) تفاوت قائل است.

در جمهوری اسلامی ایران، حرکت توده ها و حضور نیروهای مردمی قبل از پیروزی انقلاب ایجاد شد و در حین انقلاب، نقش مردم بسیار چشمگیر بود که انقلاب اسلامی، همان انقلاب مردم و ملت مسلمان بشمار می رود. این حرکت، پس از تشکیل نهادهای قانونی، دچار رکود نمی شود و فلسفه و منشاء چنین حرکتی عوض نمی شود، بلکه همین حضور و مشارکت و همین حرکت جمعی و مردمی ، تغییر کاربری می دهد و به جای انقلاب کردن، در جهت اصلاحات و سازندگی جامعه قدم برمی دارد. از دیدگاه اسلامی، حرکت مردمی انقلابی تحت رهبری و هدایت ولی امر انجام می گیرد و پس از آن نیز تحت ولایت فقیه عمل می کند.

ضرورت استمرار حرکت مردمی است که دستور تشکیل بسیج ، پس از پیروزی انقلاب و تشکیل شورای انقلاب صادر می شود. یعنی زمانی که کشور در حال نهادینه شدن و شکل یافتگی است، ضرورت حضور مردم احساس می شود. از این جهت حضور مردم، ضروری می شود که حرکت و جنبش اجتماعی مردم ، ایستا نشود و همان مردمی که برای اهداف بلند و آرمانی انقلاب کردند، همان مردم باید آن را حفظ نمایند و چنین تفکری را توسعه دهند. یعنی در جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج برای حفاظت و حراست از دستاوردی است که خود مردم قیام نمودند و حکومت دلخواه خود را به وجود آوردند. چنین تفکری است که تهدیدات خارجی به کشور را تعرض به خود می داند و آن را وظیفه دولت نمی داند، بلکه وظیفه خویش می داند تا از آسیب وارده جلوگیری نماید و حمله را دفع می نماید.

هنگامی که دشمن سرسخت این مردم، وارد آبهای خلیج فارس می شود و خطر حمله به ایران نزدیکتر می گردد، فرمان بسیج عمومی در پنجم آذر ماه سال 1358 صادر می شود. روشن است در چنین وضعیتی بسیج عمومی باید کارکرد دفاعی و نظامی داشته باشد. زیرا کشور در وضعیتی است که ارتش آن آمادگی دفع چنین حمله ای را ندارد. اصولاً در چنین شرایطی ارتش دستخوش تحول می شود و توان رزمی آن بسیار پایین خواهد بود. دیگر نیروهای نظامی (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ) و انتظامی (کمیته انقلاب اسلامی سابق، شهربانی سابق و ژاندارمری سابق) برای امنیت داخلی و جریانات سیاسی به وجود آمده اند و توان دفاعی اندک ندارد.

آنچه که در این هنگام، می تواند داروی شفابخش باشد، حضور گسترده مردم و آمادگی روحی و جسمی آنان برای دفاع از سرزمین و حکومت می باشد که در واقع بسیج عمومی نظامی است. با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران حرکت نظامی بسیج شتاب بیشتری به خود گرفت. زیرا در هنگام تشکیل بسیج، صرفاً تهدید آمریکا علیه ایران، درخلیج فارس وجود داشت یعنی خطر در حد تهدید بود و هنوز به مرحله حمله و تجاوز نرسید، ولی در 31 شهریور 1359 تجاوز از جنوب و غرب کشور، از سوی عراق و کشورهای هم پیمان به صورت سراسری و گسترده انجام گرفت، از این نظر تشکیل هسته های مقاومت، جدی تر شد و کارکرد بسیج به عنوان، کاربردی نظامی و دفاعی مفهوم پیدا کرد

 

   

 

کارکرد بسیج در نظام اسلامی

تبیین کارکرد بسیج در جمهوری اسلامی ایران از این حیث دارای ارزش و اهمیت است که دارای رویکردی نوین و اختصاصی است. یعنی برخلاف نظریه جامعه شناختی که حرکت مردمی را برای انقلاب ضروری می داند و پس از تشکیل نهادهای قانونی، بسیج عمومی را لازم نمی دانند و جلوی هر حرکت اجتماعی و مردمی را خواهند گرفت. رویکرد نوین جمهوی اسلامی به بسیج، موجب گردید نخبگان و توده های انقلابی، پس از انقلاب، منفعل نشده بلکه همان نخبگان و همان توده مردم، در جهت حفاظت و حراست از انقلاب، به راه خود ادامه دهند.

 

اگر بخواهیم کارکرد بسیج را در طی دو دهه پس از تشکیل بسیج مورد مطالعه قرار دهیم، باید از نظر زمانی آن را به 4 دوره تقسیم کنیم:

دوره اول: 1358 تا 1360

دوره دوم: 1361 تا نیمه اول 1367

دوره سوم: نیمه دوم 1367 تا 1370

دوره چهارم: 1371 تا 1380

 

 

مختصری از دوره ی اول:

دوره اول: 1358 تا 1360

این مقطع از عمر بسیج ، دوران طفولیت و ولادت است. ولادت بسیج را می توان مصادف با صدور فرمان بسیج عمومی در آذرماه 1358 دانست. از صدور فرمان تا جنگ تحمیلی، بسیج عمومی به معنی لغوی واژه بسیج، رایج بود یعنی در طول مدت چند ماه (حدود 9 ماه) در مردم آمادگی بوجود آمد تا در برابر خطرات احتمالی مقاومت کنند. هنوز حمله ای صورت نگرفته تا بسیج به معنی واقعی و حقیقی آن ایجاد شود، عضویابی، آموزش و سازماندهی نیروهای بسیجی انجام گرفت ولی مرحله بکارگیری و انجام مأموریت ، جنبه عملی به خود نگرفت.

هدف از تشکیل بسیج و آموزش مردم، فراهم کردن زمینه و بستر دفاع در برابر تجاوز بود. هنوز از نوع، میزان و چگونگی تجاوز اطلاعات کافی در دست نبود. بنابراین هدف گذاری و برنامه ریزی بسیج، یک پیش بینی منطقی به حساب می آمد.

قسمت اول عمر بسیج ، بیشتر از نظر رویکرد دارای اهمیت بود. یعنی در این دوره، شرایطی فراهم آمد که بر اساس دیدگاه امام راحل (ره) پیرامون ضرورت تشکیل بسیج، اهداف بسیج و برنامه های آن زمینه کارکرد نظامی و دفاعی را بوجود آورد. ولی دستاورد مهم این مقطع، رویکرد مشترک به بسیج بود که دولت و ملت به ایجاد سازمان بسیج برای دفاع از انقلاب اسلامی پی برده بودند و از این جهت دیدگاههای دوگانه یا چندگانه مشاهده نمی شود. وحدت نظر و نگاه واحد، مشخصه مقطع اول عمر بسیج به حساب می آید.

پاره دوم این مقطع ، با شروع جنگ تحمیلی آغاز می شود که نیروهای آموزش دیده به صورت داوطلب به سوی جبهه ها حرکت می کنند و در جنگهای نامنظم و عملیاتهای کوچک علیه رژیم بعث عراق شرکت می کنند. چندان مهم نبود که نیروهای بسیجی و مردمی تحت چه سازمان و تشکیلاتی بسیج می شوند، نحوه اعزام آنان چگونه است، برنامه ریزی بسیج چگونه صورت می پذیرد و در عرصه نبرد، در چه قالب های نظامی سازماندهی می شوند، چگونه می جنگند و با چه ابزاری نبرد می کنند. آنچه مهم بود اینکه انگیزه دفاع مردمی و بسیج نظامی بسیار بالا بود و برای دفع متجاوز باید اقدام کنند و با سلاح یا بدون سلاح، جنگ را در زندگی خود وارد کردند.

اندکی از آغاز جنگ نگذشته بود که بسیج نیروها به عهده سپاه پاسداران گذاشته شد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، در تاریخ دی ماه 1359، تشکیلات بسیج مستضعفین به سپاه پاسداران و انقلاب اسلامی محول گردید و سازمان بسیج ملی منحل شد.

به استناد ماده 9 اساسنامه سپاه، مصوب 1361 برنامه ریزی، سازماندهی ، اداری، فرماندهی و اجرای آموزشهای عقیدتی – سیاسی و نظامی اعضای بسیج مستضعفین به عهده سپاه پاسداران گذاشته شد و هدف از تشکیل واحد بسیج مستضعفین ایجاد تواناییهای لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی، به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و همچنین کمک به مردم هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه داشته شد. سپاه پاسداران که مسؤولیت امنیت داخل کشور را بر عهده داشت، با شروع جنگ به کمک ارتش جمهوری اسلامی ایران شتافت و از اولین روز جنگ ، عرصه نبرد را حوزه مأموریت خود در نظر گرفت و با پیوست واحد بسیج مستضعفین ، اعزام نیروهای بسیجی به جبهه ها از طریق سپاه پاسداران انجام می گرفت. در نتیجه برنامه ریزی برای آموزش، اعزام، بکارگیری و تجهیز، نسبت به اوایل جنگ، حالت بهتری به خود گرفت. از این زمان کارکرد دفاعی و نظامی نیروهای بسیجی تعریف دقیق تری به خود گرفت و رویکرد بسیج تا سال 1360، جنبه عملی، عینی و واقعی به خود گرفت و نیروهای بسیجی جزء نیروهای اصلی عمل کننده در مناطق جنگی به حساب می آمدند. اقدامات بسیجیان همرزم پاسداران، کارکردی مثبت و سازنده از خود به جای گذاشت زیرا عمده نیروهای اعزامی به جبهه، از میان افراد ذخیره و ویژه بسیج بوده که از نظر رفتار و عملکرد، شباهت زیادی با پاسداران انقلاب اسلامی داشته اند.



بسیج لشکر مخلص خداست

جمعه 28 آبان 1395 :: نویسنده : احمد
 

 

 

امام خمینی (ره) در پنجم آذر سال 1358، فرمان تشکیل بسیج را صادر می کنند:

 

« باید همه قوایمان را مجتمع کنیم. برای نجات دادن یک کشور، باید اگر مسائلی برای ما پیش بیاید، هر چه هم سخت باشد تحمل کنیم... قوای خودتان را مجهز بکنید و تعلیمات نظامی پیدا کنید و به دوستانتان هم تعلیم دهید... مملکت اسلامی همه اش باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد. همه جا باید این طور بشود که یک مملکتی بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد.... »

 

 

 

حضرت روح الله موسوی خمینی (ره):

 

« بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد، بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده اند. بسیج میقات پا برهنگان معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام ونشانی در گمنامی و بی نشانی گرفته اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده اند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام. »

 

« شما آیینه مجسم مظلومیت ها و رشادت های این ملت بزرگ، در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید. شما یادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسؤولان بیداردلانی بوده اید که امروز در قرارگاه محضر حق مأوا گزیده اند. من به طور جد و اکید می گویم که انقلاب و جمهوری اسلامی و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بحث از بزرگ ترین سنگرهای دفاع از ارزش های الهی نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود یکایک شما نیازمند است چه صلح باشد و چه جنگ. »

 

« سنگ بنای بسیج بر حکم فقهی و جهادی استوار است؛ جهادی که مبتنی بر روحیه دفاعی باشد و نه تهاجمی یا جهان گشایی، بسیج در نظر امام مولودی جدید است که کارشناسان جهانی نمی توانند آن را بشناسند، هر گاه قوه ایمان در ملتی زنده شود، همگان را به قیام الله فرا می خواند و می تواند سرتاسر یک کشور را بسیج نماید، معیار حرکت بسیج هم همین اسلام و درک مفاهیم عالیه آن است.»

 

« اگر بر کشوری ندای دلنشین بسیجی طنین اندازد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید والا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم.»

 

« باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، چرا که بسیج منحصر به ایران نیست، باید هسته های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد ودر مقابل شرق و غرب ایستاد... من دست یکایک شما پیشگامان رهائی را می بوسم و می دانم که اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. بار دیگر تاکید می کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی، سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال 

 

 خواهد داشت....»

 

 

 

 

 

حضرت سید علی خامنه ای (حفظ الله):

 

« بسیج افتخار است و بسیجی مفتخر به آن »

 

« بسیج یکی از برکات انقلاب و از پدیده های بسیار شگفت آور و مخصوص این انقلاب است.»

 

« اگر بخواهیم بسیج را در یک تعریف کوتاه معرفی کنیم باید بگوئیم بسیج عبارت است از مجموعه ای که در آن پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای رسیدن و به خوشبختی رساندن این کشور،جمع شده اند.»

 

« بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است.»