به گزارش دفاع پرس از کرمان، مصاحبه منتشره نشده از سرلشکرحاج قاسم سلیمانی با موضوع نقش واحد تبلیغات لشکر ثارالله کرمان در دفاع مقدس که در سال 1391 انجام شده است، از منظر مخاطبان میگذرد:
نقش تبلیغات را در دفاع مقدس چگونه ارزیابی میکنید؟
نقش تبلیغات در جبهه و جنگ نقشی بیبدیل و ارزنده بود که با همه سطوح جنگ ارتباط داشت.خط مقدم ما، عین مسجد بود و این نقش ارزنده تبلیغات را نشان میداد که خط مقدم را به مسجد تبدیل میکرد.
از واحدهایی که به دلیل اهمیت آن، همه سطوح گردانها و واحدهای جنگی، از کوچک ترین واحدها تا بزرگ ترین واحدها را دربر میگرفت، تبلیغات بود.
شاید بتوان گفت گسترده ترین واحد در بعد ساختاری و تشکیلاتی و نه در بعد عدد و نیروی انسانی، تبلیغات بود. تبلیغات، بخشی بود که از نوک خط مقدم جبهه تا دورترین اردوگاهها را کاملاً پوشش میداد و این گستردگی به مرور اتفاق افتاد به طوری که اوائل بسیار محدود بود ولی بعداً به سرعت منتشر شد و در هر گردانی یک مسئول تبلیغات گردان شکل گرفت.
به دلیل ابتکار گردان ها، هر کدام به دوربین، ماشین مجهز به بلندگو، بلندگوهای دستی نیز مجهز شدند و شب های عملیات هم، در خطوط تقسیم و توزیع می شدند.
اولین واحدی که همراه با واحد پشتیبانی در خط وارد می شد، واحد تبلیغات بود و در فیلم های جبهه هم که نشان می دهند، همان جا که درگیری هست، سر و صدای صوت و ایجاد احساسات و بالا بردن روحیه ی رزمندگان توسط بچه های تبلیغات، وجود دارد.نقش تبلیغات، عمق بخشی اعتقادی و معنوی در جبهه بود.
سردار، شما به نقش تبلیغی این بچه ها اشاره کردید، لطفا اشاره ای هم به نقش آن ها در رابطه با ترویج اعتقادات و معنویات بپردازید.
نقش اصلی تبلیغات علاوه بر توسعه ی معارف شیعی و دینی که نقشی استثنایی بود، در عمق بخشی اعتقادی و احساسی و روحیه دادن به رزمندگان، جدی و اساسی می نمود.
همچنین توزیع طلبه ها که نقش ارزنده ای در روحیه بخشی و عمق بخشی اعتقادی در دفاع مقدس داشتند، از دیگر فعالیت های این واحد بود.
کار طلبه ها در جبهه بر دو مبنا استوار بود، یکی برگزاری نمازهای جماعت و دعا و یکی شرکت در عملیات ها که پیگیری حضور طلبه ها، ائمه جمعه و جماعات در جبهه نیز با واحد تبلیغات بود.
معمولاً هیچ گردان و هیچ خطی بدون طلبه و روحانی و نماز جماعت و ادعیه نبود و با پیگیری های تبلیغات، همهی ائمه جمعه و جماعات استان به نوبت به جبهه می آمدند و در خطوط مختلف توزیع می شدند.
نقش تبلیغات در توزیع پیشانی بندهای یا زهرا سلام الله علیها، یا حسین علیه السلام،یا مهدی عجل الله و ... در رنگ ها و اندازه های مختلف، نوشتهجات روی لباسها، کلاهها و قمقمهها که عبارتهای بسیار زیبایی بود، نام گذاری خطوط و پیشبینی نمازخانه، مشهود بود.به همت واحد تبلیغات، خط مقدم ما مثل مسجد بود.
آیا بچه های تبلیغات در خط مقدم هم حضور داشتند؟
از دیگر فعالیتهای واحد تبلیغات، این بود که نسبت به وضعیت دشمن، کارهای اعتقادی و تبلیغی را تنظیم میکرد و سنگر تبلیغات در همهی خطوط در کنار سنگر فرماندهی بود و توزیع ادعیه، برگزاری دعا، نماز و اذان را به عهده داشت.
در واقع خط مقدم ما، عین مسجد بود و این نقش ارزندهای بود که تبلیغات به عهده گرفته بود و خط مقدم را به مسجد تبدیل میکرد.
بچههای تبلیغات برای شبهای عملیات، به خاطر این که ماشینها گم نشوند یا مسیر را به بیراهه و خطوط دیگر نروند و مهمات و نیروها مستقیماً به نقطهی مورد نظر برسند، مسیر را علامت گذاری و با تابلو و فلش به سمت خط مورد نظر هدایت می کردند.خاطره نویسی و وصیت نامه نویسی، در جبهه، فرهنگ شد
ظاهرا برخی از فعالیت های بچه های تبلیغات، به واسطه ی نامه ها و وصیت نامه ها به پشت جبهه هم منتقل می شد، در این خصوص توضیحاتی بفرمائید.
بله واحد تبلیغات بعدها کارهای جدیدتری کرد و دفترچههایی را بین رزمنده ها توزیع نمود به نام دفترچه خاطرات که بچه ها با ذوق، خاطرات خود را می نوشتند و بسیار ارزنده بود.
توزیع برگه های نامه و وصیتنامه ها که بسیار ذی قیمت بود، از دیگر اقدامات واحد تبلیغات بود و این گونه بود که وصیت نامه نویسی در جنگ به یک فرهنگ تبدیل شد و کمتر رزمنده ای وجود داشت که فاقد وصیت نامه باشد.
آیا عکس و فیلم هم در جبهه متولی خاصی داشت؟
از جمله فعالیت های واحد تبلیغات، راه اندازی عکاسی مرکزی و بایگانی عکاسی بود که همراه با همهی عملیات ها تصاویر را ضبط می کرد و عکس های ارزشمندی میگرفت که به این ترتیب بایگانی مهمی در تبلیغات لشکرها راه افتاد.
فیلم والفجر8 که تصاویری از گیر افتادن عراقی ها در باتلاق رأس البیشه را نشان می دهد، از بهترین فیلم های دوران جنگ است که متعلق به تبلیغات لشکر ثارالله است و بارها از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است.
عکس های رنگی شهدا که زمینه ی قرمز و آبی دارد و بسیار زیبا هستند، کار تبلیغات بود.دنیایی از بیرق ها و پرچمهایی مزین به شعار الله اکبر، یا حسین(ع)، یا زهرا(س)، یا مهدی(عج)... با رنگ های مختلف که در جبهه به اهتراز در می آمد و فضای اسلامی و معنوی در جبهه ایجاد می کرد از ابتکارات تبلیغات بود که جلا و فضای ویژه ای به جبهه ها می داد.
شعارهایی که در صبح گاه و هنگام ورزش و مانور داده می شد و فرهنگ هایی که باب می شد، تنها مختص جبهه بود.
بعد از عملیات ها بچه های تبلیغات چه نقشی ایفا می کردند؟
بعد از عملیات های ناموفق، نقش تبلیغات در حفظ روحیه ی رزمندگان، تهییج احساسات، تنظیم بیعت نامه ها و برگزاری مجالس شهدا بسیار مهم بود.
تاثیرگذاری شخصیت حضرت امام(ره) بر رزمندگان چگونه بود؟
جنگ، تجلی حقیقی شخصیت امام خمینی( ره) در بعد اخلاق، دین، نمازو دعا بود و در واقع تمام سلوک امام در جنگ کپی شده بود و در یک جمله می توان ادعا نمود که جنگ تفسیر شخصیت "امام خمینی (ره)" بود همان گونه که می فرمایند؛ "الناس علی دین ملوکهم".
لطفا از شب های وداع و آئین معنوی شب های عملیات بفرمائید.
ج: از جمله باب های معرفتی که در جبهه راه افتاد، شب های وداع بود که نظیر آن را در تاریخ اسلام فقط در زمان امام حسین علیه السلام در کربلا و شب عاشورا می توان یافت.
در جبهه، همه ی گردان ها، شب وداع مفصلی داشتند،حلالیت طلبیدن، روحیه بخشیدن، وصیت کردن از جلوه های این شب ها بود، شب هایی که در آن خوف و ترس و ناراحتی و استرس و اضطراب نبود که منجر به فرار شود، بالعکس شب های وداع جزء با روحیه ترین شب های ما بود که رزمندگان را دگرگون می کرد.
با طنین نوارها و سرودهایی که در جبهه پخش می شد، دائما یک حالت معنوی در جبهه حاکم بود.به همان اندازه که ارزش اصلی ما در جنگ، فرهنگ دفاع مقدس بود، نقش تبلیغات در ترویج و توسعه این فرهنگ و استخراج از دل تاریخ و ادعیه نیز بسیار برجسته بود.
تابلو نوشته ها و نوع شعارهایی که بر روی تابلو ها نوشته می شد، از جمله" لبخند بزن بسیجی" از دیگر زوایای تبلیغات در جنگ بود. این تابلوها در عمق جبهه نیز نمود داشت؛ مثلا در هورالعظیم در دل آب هم به یک تکه نی؛ تابلو یا چوبی آویزان بود که شعاری روی آن نوشته شده بود و در هر مکانی هر چقدر هم کوچک، تابلوهایی نصب بود و یا در محورها مثلا "به طرف محور امام حسین علیه السلام"، "به طرف موقعیت شهید..."
یکی از مهم ترین ویژگی های جبهه این بود که هیچ وقت فضاهای سیاسی پشت جبهه را وارد جبهه نکرد و من هیچ وقت نفهمیدم بچه های خودمان دارای چه گرایش فکری سیاسی هستند و فضای معنوی که در جبهه حاکم بود، مسائل دیگر را در خود محو می کرد.
به نام خداوند علی اعلی
با سلام بر شیعیان آن حضرت
تقدیم به مولی الموحدین ، امیرالمؤمنین علی ( علیه السلام )
ای برکشیده از عدالت بر ستم شمشیر
ای کاش من هم در رکابت می زدم شمشیر
تو پهلوان پهلوانانی ، ابوالعشقی
حتّی در آب و آتشت آورده کم ، شمشیر
عشق تو را در دل چو دارم کی اثر دارد
در باورم یک لحظه طعنه ، برتنم شمشیر
تو مهربان بابایِ مظلومِ یتیمانی
ای ذوالفقارت خنده رو و پشت خم شمشیر
تو آمدی و عشق را با خویش آوردی
پیش از تو در باغ سخن میزد قدم شمشیر
تا نام سبزت در حریم آسمان پیچید
در دستهای نازنینت شد قلم شمشیر
بستی کمر را زیر لب با خویشتن گفتی :
آمادة آمادة آماده ام ، شمشیر !
فزتُ و ربّ الکعبهات حاکی از آن دارد.
کز چهرة مانند ماهت برده غم ، شمشیر
شق القمر کردی ، ز خون چهره ات پیداست
شد قاتلت مولای من هم زهر ، هم شمشیر
_________________________________________________
barrud.rasekhoonblog.com
وبلاگ "چشمه سلطان ولی کریز"
وبلاگ"بررودکریز"
barrud.mizbanblog.com
http://barrud.rasekhoonblog.com/
آیه الله شیخ جعفر شوشتری
آیه الله شیخ جعفر شوشتری شیخ جعفر بن حسین بن علی شوشتری از عالمان بزرگ شیعه در سال ۱۲۳۰هجری قمری در شهرستان شوشتر متولد شد. پدرش مدتی در شهرکاظمین عراق سکونت داشت او نیز همراه پدربود وی در ایام طاعون به شوشتر مراجعت کرد و پس از چندی به کربلا بازگشت و مدتی از محضر علماء استفاده کرد. سپس برای تحصیل علم همراه پدرش به نجف اشرف رفت و در سال ۱۲۵۵ هجری قمری به شوشتر بازگشت. رساله علمیه منهج الرشاد را نوشت و حسینیهای در شوشتر بنا کرد، مجددا در سال ۱۲۹۱ هجری قمری با اهل و عیالش به کربلا بازگشت و در سال ۱۳۰۲هجری قمری یک سفر تاریخی به ایران داشت که از مسیر نجف، کربلا، بغداد به قصد زیارت امام رضا (ع)حرکت کرد و در حالی که سیزده روز از ماه رمضان باقی مانده بود به شهر ری در جوار مرقد حضرت عبدالعظیم وارد شد، پس از ورود به آنجا عدهای از علمای بزرگ تهران و سایر طبقات مردم به دیدار ایشان رفتند و درخواست کردند که به تهران بیایند، ایشان هم قبول کردند و در تهران ، مسجد مروی به اقامه نماز جماعت و وعظ و ارشاد پرداختند.شیخ جعفر یک خطیب توانا با بیانی رسا و بلیغ بود. موعظهها و سخنان او که از تقوا و زهد والایی نشأت میگرفت، آنچنان شهرت یافت ،که فقاهت ایشان تحت الشعاع قرارگرفته بود.این مرد بزرگ در اوایل ماه شوال همان سال به طرف خراسان رفت در آنجا مریض شد،. اقامت ایشان در خراسان کمتر از یک ماه شد، دوباره به تهران بازگشت. از همان دهه اول و چند روز از دهه دوم محرم آن سال در تهران منبر رفت. در این ایام صدر اعظم و بسیاری از مردم با ایشان ملاقات کردند. روزی هم ناصرالدین شاه به دیداروی رفت و به ایشان پیشنهاد کرد که در تهران بماند اما شیخ گفت :دوست دارم این مشت استخوان در جوار حضرت ابوتراب، به تیره تراب سپرده شودویژگی دیگر او شیفتگی وصف ناپذیرش به سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) بود، به همین جهت با آن مقام علمی، فقهی و کهولت سن تا آخرین مراحل زندگی پربرکت خویش منبر میرفت و با شوری وصف ناپذیر نام و یادکربلا، عاشورا و شهادت جانسوزامام حسین (ع) و راه و رسم افتخارآفرین او را برای دوستداران ورهروانش ترسیم میکرد.وکتاب الخصائص الحسینیه را، تألیف نمودمرحوم شیخ جعفرّ شوشتری، پس از انجام رسالت دینی و ارشاد مردم در شهرهای مختلف ایران و زیارت امام رضا علیه السلام در مشهد مقدس به شوق زیارت امیرمؤ منان علی (ع)، راه عراق را درپیش گرفت، امّا متاءسّفانه در منطقه غرب کشور و مرز کنونی ایران و عراق در منطقه کرند بیمار شد و پس از چند روز، سرانجام در تاریخ ۲۸صفر سال ۱۳۰۳ هجری قمری وفات یافت. پیکر او به وسیله جمعی از ارادتمندان، به نجف اشرف حمل و در آنجا به خاک سپرده شد. آرامگاه او در نجف یکی از مکانهای زیارتی این شهر است که با نام مسجد شیخ جعفر الشوشتری شناخته میشود.
13- آیه الله خوئی ، آیة الله الـعظمی حاج سید ابوالقاسم خوئی، در شب نیمه رجب ۱۳۱۷ هجری قمری درشهرستان خوی از توابع آذر بایجان غربی در یک خانواده علمی و مذهبی دیده به جهان گشود والد بزرگوار او، مـرحوم آیه الله سید علی اکبر خوئی بود ،که پس از مطرح شدن مشروطیت در ایران و موضع گیریهای موافق و مخالف، در سـال ۱۳۲۸ هجری قمری شهرستان خوی را به قصد سکونت درنجف اشرف ترک گفت سید ابوالقاسم نیز در سن ۱۳ سالگی، همراه برادرش سید عبداللّه در سال ۱۳۳۰ هجری قمری به پدر خودپیوستند و در نجف شروع به فراگرفتن ادبیات عرب ومنطق و سطوح عالیه نمودند وسپس به درجه اجتهادنائل آمدند. آن مرد بزرگ از دوران جوانی به تدریس و بحث های علمی علاقه فـراوانـی داشت، با اینکه بار مرجعیت در سنین اخیر بر دوش او سنگینی می کرد، ولی از تدریس و تـحـقـیـق و نـگـارش دست برنداشت ودر این دوران مشکلاتی را نیز تحمل کرد .پس از تسلط عبدالکریم قاسم بر عراق و کودتاهای مکرر، وضع روحانیت و مردم نجف، دچار مشکلات بیشتری شد. کمونیست های وطنی از یک سو و بعثیهای بی رحم از طرف دیگر، عرصه را برروحانیت تنگ کردند. او بـه خـاطـر نـاملایمات و کبر سن ، دچار بیماری سختی شد و هر چه علاقمندان و بزرگان تلاش کردند که برای ایشان پزشکی ازخارج بیاورند، یا او را به خارج ببرند، حزب بـعـث با آن موافقت نکرد و سرانجام به بیمارستان بغداد منتقل گشت و با یک مداوای مرموز او را مـرخـص کـردند سرانجام این مرد بزرگ ، عصر روز هشتم ماه صفر ۱۴۱۳ هجری قمری جان به جان آفرین سپرد درصحن شریف در مدخل مسجد الخضرا صحن امیر المؤمنین (ع) غرفه دوم سمت چپ از ورودی با ب مسلم بن عقیل( ع)که جایگاه تدریس او بود به خاک سپرده شد.
14- سید ابوالحسن اصفهانی وی در سال 1284 هجری قمری در روستای،مدیسه، لنجان اصفهان به دنیا آمد.دروس ابتدایی را در زادگاهش آغاز نمود و سپس برای فراگیری علوم دینی به حوزه علمیه اصفهان مهاجرت کرد و از حلقه درس اساتید استفاده نموده و در سال1307 هجری قمری به حوزههای علمیه نجف و سامرا رفت و از اساتید آنجابهره برد. پس از درگذشت آخوند خراسانی، به تدریس پرداخت و پس از مرگ میرزا محمد تقی شیرازی میرزای دوم، مرجعیت دینی در او متمرکز شد و این انحصار تا ۱۰ سال به طول انجامید.ایشان تألیفات فراوانی دارد که یکی از آنها کتاب شریف وسیلة النجاة است که امام خمینی ره فتاوی خودشان را در آن درج کرده وبه عنوان یکی از آثار مهم فقهی به نام تحریر الوسیله به جامعه اسلامی تقدیم نمودند.سید ابوالحسن در دوران تجاوز انگلیس ، در حمایت از مردم عراق فتوایی به شرح زیر صادر نمود:
بسم اللّه الرحمن الرحیم سلام بر همه، بالخصوص برادران عراقی، وظیفه دینی بر همه مسلمانان لازم می گرداند که در حفظ حوزه اسلام و بلاد اسلامی تا آنجاکه قدرت دارند بکوشند و بر همه ما واجب و لازم است که سرزمین عراق را که مشاهد ائمه هدی علیهم السلام و مراکز دینی ما در آنجا است، از تسلط کفار حفظ نموده و از نوامیس دینی آن دفاع کنیم من شما را بر این موضوع دعوت کرده وترغیب می نمایم خداوند ما و شما را برای خدمت به اسلام و مسلمین موفق فرماید. (ابوالحسن الموسوی الاصفهانی) ،علاوه برآن درادامه مبارزه ، ایستادگی،و جهاد در راه خدا خود سلاح به دست گرفت و در انقلاب 1920 میلادی همراه مجاهدین به جبهه های نبرد شتافت. اما به اصرار رهبران انقلاب، به نجف اشرف بازگشت ، پس از انقلاب 1920 نیز ایشان نقش مقابله گرانه با قیمومیت را ادامه دادند و بیعت با ملک فیصل اول را رد کردند. وبا انتخابات فرمایشی به مخالفت برخاستند. سید ابوالحسن اصفهانی و میرزای نایینی وبرخی دیگر از مراجع فتوا به حرمت مشارکت در انتخابات مجلس نمایندگان را دادند. دولت عراق عکس العمل نشان داد و آیت الله مهدی خالصی که انتخابات را تحریم کرده بود، تبعید نمود. در اعتراض به تبعید وی، میرزای نائینی و سید ابوالحسن اصفهانی راهی ایران شدند و حکومت عراق نیز با شیوه ناپسندی که حکایت از اخراج و تبعید آنان داشت، با ایشان برخورد کرد؛ ولی از آن جا که تبعید علما به زیان انگلیس و عراق تمام شد، ایادی انگلیس به تلاش برخاستند و برای پایان دادن مسأله تبعید علما به گفت و گوهای دیپلماسی پرداختند و مسأله را به پایان بردند و علمای تبعیدی را به نجف بازگرداندند. وی پس از عمری خدمت در راه خدا ومبارزه با دشمنان اسلام ،سرانجام در اثر سانحه ای به زمین خورد و پس از بازگشت به کاظمین در شب نهم ذیحجه 1365 هجری قمری در ۸۱ سالگی درگذشت و جنازه ایشان در حرم علی بن ابی طالب( ع ) دفن شد.
تاریخ اماکن عتبات عالیات (62) از کتاب یاحسین کربلا نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی
http://baghdasht1.blogfa.com/?p=1
فرمانده پایگاه بسیج سازمان قضایی نیروهای مسلح:
نهاوندی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح یکی از سالم ترین و پاک ترین نهادها در کشور است.
http://baghdasht1.blogfa.com/?p=1
http://barrud.rasekhoonblog.com/
__________________________________________________________________________-
_____________________________________________________________
_________________________________________________________
______________________________________________________________________-
__________________________________________________________
_______________________________________________________________________________-
تصاویراینستاگرامی/کریزی ها
http://barrud.rasekhoonblog.com/
فرمانده مرکز بسیج قوه قضائیه:
http://barrud.rasekhoonblog.com/
در مراسمی با حضور حجت الاسلام بهرامی؛
رئیس
سازمان قضایی نیروهای مسلح در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل دفتر تحقیقات
ویژه گفت: با توجه به حساسیت وظیفه نیروهای مسلح در تأمین امنیت کشور، دفتر
تحقیقات ویژه به جهت نقشی که در حفظ اقتدار فرماندهی و سلسله مراتب
نیروهای مسلح دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی افزود: هدف از تشکیل دفتر ویژه این است که
احضار و جلب و تحقیق از فرماندهان نظامی در سطوح بالا دارای ضابطه و نظامی
خاصی باشد.
وی در ادامه، ضمن تقدیر از زحمات سید احمد موسوی مدیرکل سابق و
عبدالصمدسپهری مدیرکل اسبق دفتر تحقیقات ویژه گفت: آقای موسوی خاضعانه و
بدون ادعا تا کنون علاوه بر کار دفتر ریاست و روابط عمومی، امورات دفتر
تحقیقات ویژه را نیز به سامان رسانده اند.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با معرفی دکتر محمدرضا یزدانیان به عنوان
مدیر کل جدید دفتر تحقیقات ویژه سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: ایشان از
قضات برجسته و متدین و طرف مشورت قضات در خصوص مسائل قضایی هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اولین چیزی که ما را به سعادت دنیا و آخرت
می رساند رفتار حکیمانه است و الگوی همه ما در رفتار و گفتار و پندار باید
پیامبر (ص) باشد.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی افزود: حکمت قابل یادگیری و تعلیم است و حکمت بدون طاعت مثل جسدی است که روح ندارد.
وی با تأکید بر صدق در رفتار و گفتار گفت: زبان ما ترجمان دل ما باشد و همیشه در کار و عمل صادق باشیم.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: یکی از عواملی که ما را به خیر دنیا و
آخرت می رساند حسن خلق با مردم و زیر دستان است و رفتار ما با زیر مجموعه
باید توأم با رفق و مدرا باشد.
در ادامه این مراسم، سید احمد موسوی مدیر کل سابق دفتر تحقیقات ویژه سازمان
قضایی نیروهای مسلح گفت: دفتر تحقیقات ویژه پل ارتباطی بین مراجع قضایی و
نیروهای مسلح است که هدف از تشکیل آن علاوه بر هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم
در رابطه با احضار و جلب فرماندهان و مسئولان عالی رتبه نیروهای مسلح،
احاله پرونده های قضایی و هماهنگی امور مربوط به کمیسیونهای انضباطی
نیروهای مسلح است.
وی پیگیری کلیه مکاتبات و شکایات واصله از سوی دفتر نظامی فرماندهی معظم کل
قوا و پیگیری احکام قطعی صادره از سوی مراجع قضایی در خصوص املاک و اراضی
مورد اختلاف نیروهای مسلح را از دیگر وظایف این اداره کل برشمرد.
سپس مدیر کل جدید دفتر تحقیقات ویژه در این مراسم گفت: بحث احضار و جلب
فرماندهان عالی نیروهای مسلح بخشی از فرآیند رسیدگی و قانون آئین جدید
دادرسی کیفری است که مثل سایر بخش های قانون برای همه مراجع قضایی لازم
الاجرا است.
دکتر محمدرضا یزدانیان افزود: این سازوکار اهمیت خاصی دارد، به جهت آن که
رسیدگی های قضایی می بایست صحیح و دقیق و در عین حال عادلانه و به تعبیر
مقام معظم رهبری حکیمانه و با حسن تدبیر صورت بگیرد.
مدیر کل دفتر تحقیقات ویژه ادامه داد: یکی از مهمترین اهدف تشکیل دفتر ویژه
نیز ایجاد هماهنگی و تعیین روش مناسب برای اجرای تدابیر فرماندهی معظم کل
قوا در این باره است.
وی در ادامه، با اشاره به فرمایشات فرمانده معظم کل قوا در خصوص تمکین نسبت
به اجرای احکام قضایی گفت: ایشان می فرمایند:"احکام قضایی باید اجرا شود و
اگر اعتراضی به حکم است از راه های مقرر در قانون در جهت اصلاح آن اقدام
شود."
با حضور رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور؛
حجتالاسلام
و المسلمین بهرامی در این آئین گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به
عنوان حافظان امنیت و آرامش مردم، در واقع زینت حکومت اسلامی و دژ محکم و
استوار در برابر بدخواهان هستند.
وی با بیان این که امنیت و سلامتی دو نعمت بزرگ برای انسانهاست، اظهار
کرد: با تلاش و کوشش نیروهای مسلح کشورمان امروز ایران اسلامی جزیره امن
است و همه وظیفه داریم احترام خاصی نسبت به این عزیزان داشته و همیشه حامی و
پشتیبانشان باشیم.
این مقام قضایی بیان کرد: تنها راه سعادت بشریت پیروی از پیامبران خدا و
متوسل شدن به ائمه اطهار(ع) و در زمان غیبت، اطاعت از فقیه عادل و عالم است
تا در دنیا و آخرت عاقبت بخیر شوند.
وی با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی اضافه کرد: امام حسین (ع) و اهل بیت
اش 1400 سال پیش با طی مسافت چهار هزار و 100 کیلومتر با سختی و مشقت
پیمودند و با صدای رسا به افشاگری ظلم پرداختند تا دین اسلام زنده بماند و
مردم به حق و حقیقت رسیده و به خدا متصل شوند.
حجتالاسلام والمسلمین بهرامی گفت: همه تلاش سیدالشهدا (ع) بر این بود که
انسانها آزاده باشند و با عزت و شرف زندگی کنند و به خاطر آن زندگی، ننگ
را قبول نکرد و با عزت از جان و مال و اهل بیت خود گذشت.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح افزود: دست ذلت به سوی دشمن دراز کردن عزت
نمی آورد و آنچه موجب عزت و زندگی شرفتمندانه می شود این است که زیر بار
زور، تحقیر و ذلت نرویم.
وی سپس «کریم نوروزی» را به عنوان رئیس جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح
اردبیل و «سید محسن قریشی» را به عنوان دادستان جدید نظامی استان معرفی و
از زحمات عبدالله شاکری و فضائیل محمدی تقدیر و تشکر کرد.
عبدالله شاکری رئیس سابق سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل در این مراسم، با تأکید به اینکه تعداد پروندههای دادگاه های نظامی استان از تعداد انگشتان دست هم کمتر است، ادامه داد: با تلاش و کوشش بیشائبه این مجموعه و با وجود کمبود قاضی و نیروی انسانی هیچ پرونده ای که مورد بررسی قرار نگرفته باشد، نداریم.
رسیدگی به جرایم میبایست با قاطعیت همراه باشد
در
این مراسم، رئیس جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اردبیل نیز با
تأکید بر اینکه نیروی مسلح به پاس تعهد و ایمان و اخلاص در کار مقتدر
هستند، اضافه کرد: در واقع سازمان قضایی نیز میبایست با درک صحیح از
شرایط، نسبت به برخورد با مشکلات این حوزه اقدام کند.
کریم نوروزی متذکر شد: کوچکترین جرم در نیروهای مسلح لطمه به شخصیت حقوقی
آنها است و به همین دلیل رسیدگی به جرایم میبایست با قاطعیت همراه باشد.
وی با تأکید به اینکه جرایم نیروهای مسلح بیشتر جرایم صنفی است، اضافه کرد:
خیلی از رفتارها ممکن است برای افراد عادی جرم تلقی نشود اما برای نیروهای
مسلح به دلیل شرایط ویژهای که دارند نوعی جرم محسوب میشود.
رئیس جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصلیترین رسالت خود را حمایت
قضایی قانونی از نیروهای مسلح دانست و گفت: در واقع این مهم هیچ منافاتی
با مقابله با جرایم ندارد.
اقتدار نیروهای مسلح برگرفته از اقتدار نظام است
در
عین حال دادستان سابق نظامی اردبیل نیز با تأکید به اقتدار مثالزدنی
نیروهای مسلح متذکر شد: این اقتدار برگرفته از اقتدار نظام است.
فضائیل محمدی با بیان اینکه امنیت امروز کشور در سایه اقتدار نیروهای مسلح
حاصل شده است، ادامه داد: لازم است با درایت و مدیریت، حداکثر تلاش را برای
حمایت و پیشبرد اهداف و آرمانهای انقلاب به واسطه نیروهای مسلح در پیش
گرفت.
برنامه های دادستان جدید
در
عین حال دادستان نظامی جدید اردبیل نیز سیاستهای اصلی نظام را در حوزه
قضایی، حبس زدایی و پیشگیری از وقوع جرم عنوان و اضافه کرد: از جمله
مهمترین رسالتها پیروی از این دو اولویت است.
سیدمحسن قریشی از جمله برنامههای خود را برگزاری کلاسهای آگاهسازی حقوقی
و قضایی، بازدیدهای دورهای از یگانهای نظامی و انتظامی استان و آموزش
مستمر ضابطان قضایی عنوان کرد.
وی افزود: در عین حال تعامل سازنده با نیروهای مسلح و برخورد قاطع با هرگونه تخلفات در دستور کار خواهد بود.
به گزارش پایگاه اینترنتی بسیج، همواره مرور تاریخ میتواند راهگشا باشد. «راهگشا» به این معنا که با مطالعه و تدبیر در سطر به سطر آنچه در گذشته روی داده، میتوان درس عبرتی برای تنظیم روابط سیاسی و اجتماعی در روزگار کنونی گرفت. اصلا خاصیت تاریخ همین است.
تاریخ انقلاب اسلامی نیز به اندازهی خود حرفها برای گفتن دارد. حرفهایی که گاهی تا نوک زبان برخی مقامات و مسئولان میآید اما بیان نمیشود. ماجراهایی که باید هماکنون مورد مطالعهی جدی نخبگان، دانشگاهیان، طلاب، صداوسیما و رسانههای جمعی قرار بگیرد، اما متأسفانه تقریبا هیچ اثری از آنها یافت نمیشود.
یکی از این موارد که خیلی جای کار دارد و به نظر میرسد باید در آن اجتهاد کرد، سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی است. بیراهه نیست اگر بگوییم امروز، هر جریانی امام و اندیشهاش را به نفع خود مصادره و تفسیر میکند و از این جهت سخت باید گریست. فراتر از اینها برداشتهای نادرستی است که از سخنان امام صورت میگیرد و بدتر از آن، نسبتهای خلافی است که به امام میدهند. آخرین نمونهاش آن بوده که یکی از مقامات عالیرتبهی جمهوری اسلامی با حضور در زادگاه امام در شهرستان خمین، اظهار داشت: «امام این روحیه را به ما آموخت که چگونه با 6 قدرت جهانی پای مذاکره نشسته و حقوق ملت ایران را بستانیم!»
حالا دقیقا 37 سال به عقب باز میگردیم و اوراق دستنخوردهی تاریخ را ورق میزنیم؛ دو روز پس از تسخیر لانه جاسوسی در سیزدهم آبان 58، دولت موقت استعفا داد و بر خلاف روال قبل، امام اینبار استعفای بازرگان را پذیرفت و حکومت را تا تشکیل اولین مجلس شورا، به دست «شورای انقلاب» سپرد. با کنارهگیری دولت موقت و واگذاری امور به شورای انقلاب، همهی خوشبینیهای دولت آمریکا برای خاتمهی گروگانگیری به یأس مبدل شد و امید به حل سریع مسأله را بر باد داد و بر اضطراب آنها افزود.
در همین حین، «جیمی کارتر» رئیس جمهوری آمریکا، احتمالاً با هماهنگی عوامل داخلی و بهخصوص چند عضو کابینهی دولت موقت، «رمزی کلارک» و «ویلیام میلر» را برای ملاقات با امام خمینی(ره) به ایران اعزام داشت. نمایندگان اعزامی در حالی که به ترکیه رسیده بودند و خود را برای سفر به ایران آماده میکردند، با پیامی از روحالله خمینی مواجه شدند. پیامی که جهان را به حیرت وا داشت:
«زمان: ۱۶ آبان ۱۳۵۸ / ۱۶ ذی الحجه ۱۳۹۹
مکان: قم
موضوع: رد ملاقات نمایندگان اعزامی جیمی کارتر (رئیس جمهوری آمریکا)
مخاطب: شورای انقلاب اسلامی و مسئولان دولتی
از قرار اطلاع، نمایندگان ویژه کارتر در راه ایران هستند و تصمیم دارند به قم آمده و با اینجانب ملاقات نمایند. لهذا لازم میدانم متذکر شوم دولت امریکا که با نگهداری شاه، اعلام مخالفت آشکار با ایران را نموده است و از طرفی دیگر آنطور که گفته شده است سفارت امریکا در ایران محل جاسوسی دشمنان ما علیه نهضت مقدس اسلامی است، لذا ملاقات با من به هیچ وجه برای نمایندگان ویژه ممکن نیست و علاوه بر این:
1. اعضای شورای انقلاب اسلامی به هیچ وجه نباید با آنان ملاقات نمایند.
2. هیچ یک از مقامات مسئول حق ملاقات با آنان را ندارند.
3. اگر چنانچه امریکا، شاه مخلوع - این دشمن شماره یک ملت عزیز ما - را به ایران تحویل دهد و دست از جاسوسی بر ضد نهضت ما بردارد، راه مذاکره در موضوع بعضی از روابطی که به نفع ملت است باز میباشد.
روح الله الموسوی الخمینی»[1]
پس از صدور این نامه، نمایندگان آمریکا دست از پا درازتر به کشور خود بازگشتند و نقشهی مذاکره با شیطان بزرگ با تدبیر امام ناکام ماند.
یادگار امام، حجتالاسلام سید احمد خمینی در اینباره تصریح کرد: «حضرت امام به محض اطلاع، اعلامیهای صادر فرمودند و درآن اطلاعیه هیأت امریکایی را نپذیرفتند و به همه اعضای شورای انقلاب، هیأت دولت موقت و سایر مسئولین تذکر دادند که هیچ کس حق ملاقات با این هیأت امریکایی را ندارد. نکته قابل توجه در این اعلامیه آن است که این تنها اعلامیهی حضرت امام است که بدون «بسم الله الرحمن الرحیم» است همانند سوره برائت در قرآن کریم.»[2]
حالا راحتتر میتوان به درستی یا نادرستی صحبتهای آن مقام عالیرتبه پی برد که مدعی آموختن «درس مذاکره با قدرتهای بزرگ دنیا» از حضرت امام شده است. امامی که در آن برهه اینگونه که بیان شد، با آمریکا رفتار میکرد.
قطعا آیندهی انقلاب اسلامی با حضور چنین مسئولانی، با چالشهای جدی مواجه خواهد شد. چالشهایی از جنس تغییر در سیرت و آرمان انقلاب اسلامی که در حال حاضر با لبخندهای منفعلانه و ژستهای ملتمسانهی برخی مقامات در حال رویدادن است و برخی جریانها و گروههای سیاسیِ مدعی انقلاب، ککشان هم نمیگزد!
1. صحیفه امام، جلد 10، صفحه 503
2. مجموعه آثار یادگار امام، جلد 2، صفحه 41
_________________________________________________
barrud.rasekhoonblog.com
وبلاگ "چشمه سلطان ولی کریز"
وبلاگ"بررودکریز"
barrud.mizbanblog.com