امنیت حرم
یکی از نعمت های بزرگ خداوند امنیت است تاآنجا که درلسان نبی گرامی اسلام ص) ، دونعمت سلامتی وامنیت همردیف یک دیگر وبعنوان دونعمت ناشناخته برای مردم تبیین گردیده است ، شاید علت مجهول بودن آنها شدت وضوح ارزش وکثرت فواید آن هااست که همانند نور خورشید وهوا مورد غفلت قرار می گیرد و حال آنکه ،اگر یکی از این دونعمت وجود نداشته باشد هیچ کاری به انجام نمی رسد ،ومی توان گفت تمامی فعالیت های اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی،دینی، درپرتو سلامتی وامنیت شکل می گیرد، وهرگونه پیشرفت وکشف علمی یاروابط سیاسی وتجاری وبرگزاری مجالس ومحافل دینی ، از قبیل مراسم شبهای قدر ، ایام عاشورا ، دهه فاطمیه ، آخر صفر ،زیارت ائمه معصومین ع) ،نماز جمعه ،وجماعت ، وحتی عبادت، فردی ، وابسته به آن ها است لذا خداوند برای سفرسیا سی عبادی حج سلامتی جسمانی،وتأمین راه ، راشرط لازم آن قرار داده است وامنیت همگان را پس ازحضوردرحرم خود تضمین نموده است،در این رابطه ،راوی می گوید از امام صادق ع) در مورد آیه شریفه : ومن دخله کان آمنا ، سؤال کردم ، که آیا مراد دخول در حرم است یادخول در بیت ؟ امام ع) فرمودند : هر کس ازمردم داخل حرم شود وبه حرم پناه ببرد .در امان است ، وکسی که ازمؤمنین داخل کعبه شود وبه آن پناهنده گردد از غضب خداوند در امان خواهد بود، وهمچنین هریک از وحوش ، درندگان ، وپرندگان ، داخل حرم شوند ، درامان خواهند بود ، ونباید اخراج ویااذیت شوند ، تااینکه خودشان ازحرم خارج شوند.[1] لکن از آنجا که این فرمان حکیمانه و قانون بسیار ارزشمند،وسنت تغییر نا پذیر خداوند تبارک وتعالی ممکن است مانند برخی مقررات دیگر مورد سوء استفاده قرار گیرد وافرادی بخواهند در پناه آن دست به جنایت وناامنی بزنند واز قانون پناهندگی وامان حرم الهی ، به نفع خود بهره بردا ری نمایند، برای جلو گیری از این امر، راه کارهای لازم از طرف شارع مقدس اسلام پیش بینی شده است وبه عبارتی ضمانت اجرائی متناسب برای آن فراهم گردیده است ،همانگونه که راوی می گوید :از امام صادق ع) درمورد تفسیر ومن دخله کان آمنا ، سؤال کردم ، فرمودندع) : هرگاه فردی در غیر حرم سرقت کند، بعد داخل حرم شود ، برای کسی شایسته نیست که اورا دستگیر کند، لکن از بازار منع می شود وبااو صحبت نمی شود یعنی از هرگونه خرید وفروش مواد غذائی وسایر لوازم زندگی وروابط، سیا سی ، اجتماعی منع می شود ، تا مجبور شود از حرم خارج گردیده وپس از آن دستگیر می شود وحد بر او جاری می گردد .لکن اگر در حرم مرتکب جرمی شود (چون حرمت حرم راشکسته است ) ،دستگیر ودر همان حرم براو اقامه حد می شود .زیرا کسی که در حرم جنایتی را مر تکب شود ،درحرم براو اقامه حد می شود[2]
اتاق خبر :24
به نقل از روابط عمومی بیمارستان رضوی، حاج رجب محمد زاده به علت ایست قلبی و تنفسی به جمع یاران شهیدش پیوست.
گفتنی است؛ حاج رجب محمد زاده 17 تیرماه برای اولین بار بر اثر عفونت شدید ریه در بیمارستان امام حسین(ع) مشهد بستری شده و پس از گذشت چند هفته با مرخص شدن از بیمارستان و تنها به سر بردن یک روز در منزل یک بار دیگر در پنجم مردادماه در بیمارستان رضوی بستری شده بود.
نحوه تعیین حدود حرم، کعبه ومسجد الحرام
یکی از سؤالاتی که ممکن است برا ی افراد بوجود آید این است که حدود جغرافیائی حرم امن الهی ومسجد الحرام وجایگاه کعبه چگونه تعیین گردیده است ،در این رابطه رواتی ، ازامام باقرع) از پدرانشان نقل شده است که فرمودند : خداوند تبارک وتعالی به جبرئیل وحی کرد : من خداوند بخشنده ومهربانم ،هرآینه آدم وحوارا که به سوی من شکایت آورده اند مورد رحمت خودم قرار دادم پس شما خیمه ای از خیام بهشتی را برای آنها ببر ، رحمت من بخاطرگریه وترس وتنهائی آنها بوده ، پس خیمه را در جای خالی بین کوهای مکه سراپا کن ،وآنجا مکان کعبه است ،ومکانی است که دیوارهای آن را قبل از آدم ملائکه بالا برده بودند ،پس جبرئیل بر آدم ، فرود آمد ،وخیمه رادر مکان بیت وپایه های آن سراپا کرد، آدم را از کوه صفا فرود آورد وحوارا از کوه مروه وآنهارا در خیمه جای داد ، ستون وسط خیمه شاخه ای از یاقوت سرخ بود ، که نور ودرخشش آن کوهای مکه واطراف آنرا فراگرفت ، وهر جائی که نور عمود خیمه از هرطرف امتداد پیداکرد ، خداوند آنجارا به خاطر احترام خیمه وعمود آن که بهشتی بودند حرم قرار داده است،وثواب وگناه در آن مکان چند برابر است ،وجائی که طناب های خیمه کشیده شد و میخ های خیمه کوبیده گردید ،میخ ها سنگ هائی از عقیق بهشتی بودند وطناب ها از ریسمانهای بافته شده سرخ رنگ اغوانی بهشت، وخداوند به جبرئیل دستور داد ،خیمه را باهفتاد هزار ملک فرود آورد،تاملائک خیمه را از شر شیاطین متمرد حراست کنند وباآدم مأنوس گردند واطراف خیمه به خاطر تعظیم بیت طواف کنند ، این کار عملی شد وچون کاربه پایان رسید ،ملایک بر گرد آن به طواف پرداختند وآدم وحوا، نیزپس از دیدن این منظره هفت دور طواف کردند سپس خارج شدند وتقاضا ی غذا کردند.[1]
بنای خانه توسط جبرئیل
یکی از سنت های خداوند تبارک وتعالی آن است که ساخت وایجاد
اشیاء مادی را بوسیله کارگزاران ومأمورین ومخلوقین ، خود انجام می دهد واین
طور نیست که مثلا اراده کند مسجد النبی ص) در چند طبقه بنا شود یا بیت
الله الحرام یابیت المقدس خود به خود ساخته شود ،در راستای این حکمت بزرگ
به جبرئیل امین دستور ساخت کعبه را بصورت عادی وشبیه کاری که انسانها انجام
می دهند صادر کرد واو ، به امر خداوند پایه های کعبه رابوسیله سنگی از صفا
، وسنگی از مروه وسنگی از طور سینا وسنگی از کوه سلم در پشت کوفه، بالا
آورد وآنهارا در ارکان کعبه نصب کرد وبقیه را باسنگ های کوه ابی قبیس به
پایان رساند . وبه امر پروردگار دودرب شرقی وغربی برای آن گذاشت .
حرمهای سه گانه
آنچه به عنوان حرم امن الهی مشهور است مکه مکرمه و مسجد الحرام است لکن روایتی، ازامام صادق ع) نقل شده است ، که فرمودند : مکه حرم ابراهیم ع) است ، ومدینه حرم پیامبر گرامی اسلام ص) وکوفه حرم علی ع) وآنچه را ابراهیم ع) از حرم مکه وپیامبر ص) اسلام از حرم مدینه ،حرام قرار داده اند علی ع) از حرم کوفه برای خودش حرام قرار داده است .[2] رسول الله (ص) فرمودند برا ی هر پیغمبری حرمی است وحرم من مدینه است .[3] ودر یک روایتی از مولای متقیان حضرت امام علی ع) نقل شده است که فرمودند : مکه حرم خداوند است ومدینه حرم رسول خدا است .[4]
[1] -بحار الانوار ج 99 ص 70
[2] - قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ مَکَّةُ حَرَمُ إِبْرَاهِیمَ وَ الْمَدِینَةُ حَرَمُ مُحَمَّدٍ ص وَ الْکُوفَةُ حَرَمُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع إِنَّ عَلِیّاً حَرَّمَ مِنَ الْکُوفَةِ مَا حَرَّمَ إِبْرَاهِیمُ مِنْ مَکَّةَ وَ مَا حَرَّمَ مُحَمَّدٌ ص مِنَ الْمَدِینَةِ .حج و عمره ص 304
[3] - لکل نبی حرم و حرمی المدینه .هما ن
[4] - امام علی (ع): مکه حرم الله و المدینه حرم رسول الله.هما ن