تاریخ اماکن مکه ومدینه(10): ازکتاب حرمین شریفین نوشته حجت الاسلام علی اسماعیلی کریزی



امنیت حرم



یکی از نعمت های بزرگ خداوند امنیت است تاآنجا که درلسان نبی گرامی اسلام ص) ، دونعمت سلامتی وامنیت همردیف یک دیگر وبعنوان دونعمت ناشناخته برای مردم تبیین گردیده است ، شاید علت مجهول بودن آنها شدت وضوح ارزش وکثرت فواید آن هااست که همانند نور خورشید وهوا مورد غفلت قرار می گیرد و حال آنکه ،اگر یکی از این دونعمت وجود نداشته باشد هیچ کاری به انجام نمی رسد ،ومی توان گفت تمامی فعالیت های اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی،دینی، درپرتو سلامتی وامنیت شکل می گیرد، وهرگونه پیشرفت وکشف علمی یاروابط سیاسی وتجاری وبرگزاری مجالس ومحافل دینی ، از قبیل مراسم شبهای قدر ، ایام عاشورا ، دهه فاطمیه ، آخر صفر ،زیارت ائمه معصومین ع) ،نماز جمعه ،وجماعت ، وحتی عبادت، فردی ، وابسته به آن ها است لذا خداوند برای سفرسیا سی عبادی حج سلامتی جسمانی،وتأمین راه ، راشرط لازم آن قرار داده است وامنیت همگان را پس ازحضوردرحرم خود تضمین نموده است،در این رابطه ،راوی می گوید از امام صادق ع) در مورد آیه شریفه : ومن دخله کان آمنا ، سؤال کردم ، که آیا مراد دخول در حرم است یادخول در بیت ؟ امام ع) فرمودند : هر کس ازمردم داخل حرم شود وبه حرم پناه ببرد .در امان است ، وکسی که ازمؤمنین داخل کعبه شود وبه آن پناهنده گردد از غضب خداوند در امان خواهد بود، وهمچنین هریک از وحوش ، درندگان ، وپرندگان ، داخل حرم شوند ، درامان خواهند بود ، ونباید اخراج ویااذیت شوند ، تااینکه خودشان ازحرم خارج شوند.[1] لکن از آنجا که این فرمان حکیمانه و قانون بسیار ارزشمند،وسنت تغییر نا پذیر خداوند تبارک وتعالی ممکن است مانند برخی مقررات دیگر مورد سوء استفاده قرار گیرد وافرادی بخواهند در پناه آن دست به جنایت وناامنی بزنند واز قانون پناهندگی وامان حرم الهی ، به نفع خود بهره بردا ری نمایند، برای جلو گیری از این امر، راه کارهای لازم از طرف شارع مقدس اسلام پیش بینی شده است وبه عبارتی ضمانت اجرائی متناسب برای آن فراهم گردیده است ،همانگونه که راوی می گوید :از امام صادق ع) درمورد تفسیر ومن دخله کان آمنا ، سؤال کردم ، فرمودندع) : هرگاه فردی در غیر حرم سرقت کند، بعد داخل حرم شود ، برای کسی شایسته نیست که اورا دستگیر کند، لکن از بازار منع می شود وبااو صحبت نمی شود یعنی از هرگونه خرید وفروش مواد غذائی وسایر لوازم زندگی وروابط، سیا سی ، اجتماعی منع می شود ، تا مجبور شود از حرم خارج گردیده وپس از آن دستگیر می شود وحد بر او جاری می گردد .لکن اگر در حرم مرتکب جرمی شود (چون حرمت حرم راشکسته است ) ،دستگیر ودر همان حرم براو اقامه حد می شود .زیرا کسی که در حرم جنایتی را مر تکب شود ،درحرم براو اقامه حد می شود[2]



[1] - پیشین ص 74ح13

[2] - همان ، ح 14

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.